ABONNEER JE NU!

SN 112 linkerkolom

Elke twee maanden Schokkend Nieuws filmmagazine op de mat voor slechts 20 euro per jaar!

NIEUWSBRIEF

Newsletter lowresVoortaan ook tweewekelijks de gratis digitale Schokkend Nieuwsbrief ontvangen? Meld je aan.

Trailer

Laatste Reacties

SN Twitterfeed

TGIF! Deze week met X-Files, Ghanese filmposters, post-punk-superhelden, Dark Lord Funk, en nog heel veel meer. http://t.co/IhykdjhASz
Schokkend Nieuws had maandag al een artikel over de premiere van de korte teaser van SUNDAYS: http://t.co/4IGx1GRMfe
Succes voor het Nederlandse @Postpanic en de #SF film SUNDAYS van MIsha Rozema. Warner Bros heeft de rechten gekocht! http://t.co/4IGx1GRMfe
RT @ImagineAFFF presenteert masterclasses van Bob Murawski, Mark Setrakian en Manu Dacosse! http://t.co/rlsQG4Zmoa http://t.co/Uf62jwPIzV
Vooraf bij O APÕSTOLO een inleiding door SN's @BarenddeVoogd. Na afloop Q&A met poppenmakers van Pedri Animation 2/2 http://t.co/4pq6Z1Gz23
Vrij. 27 maart in @LAB111_ Amsterdam ism @ImagineAFFF: Spaanse stop-motion animatie griezelfilm O APÕSTOLO! 1/2 http://t.co/4pq6Z1Gz23
Volg Schokkend Nieuws op Twitter

Het grote ontwaken

Het festival heeft een uitstekende reputatie waar het de vertoning van oude Japanse genrefilms betreft, en in zijn laatste jaar als directeur komt Simon Field uit de kast als een cinefiel die zich alsnog tot de geneugten van de genrefilm heeft bekeerd. Hij staat daarin niet alleen: meerdere zelfverklaarde kunstfilmliefhebbers hebben de kunstmatige scheiding tussen hoge en lage cultuuruitingen de laatste jaren tot een gepasseerd station verklaard. Filmwetenschappers die zich dertig jaar blindstaarden op het werk van pakweg Antonioni roemen de genrefilm nu als een vitaal domein waarin regisseurs hun experimenteerdrift naar hartenlust kunnen botvieren. Het grote ontwaken valt samen met de komst van een lange reeks genrefilms waarin oude thema's een nieuwe draai krijgen, van een nieuwe TEXAS CHAINSAW MASSACRE tot de nieuwe ZATOICHI en van herkauwende zombiefilms als 28 DAYS LATER en de remake van DAWN OF THE DEAD tot KILL BILL regeert de herinterpretatie van beproefde thema's het vitale domein. Met zijn radicale stijlopvatting en ongebruikelijke combinaties van invloeden maakt het enerverende eerste deel van Quentin Tarantino's tweeluik tot op heden de meeste indruk, maar het aan de vergetelheid ontrukken van diens invloeden is er in Rotterdam niet bij. Ook dat is een gemiste kans.

Gezien de hijgerige tamtam rond de wereldpremière van de nieuwe film van Catherine Breillat was een vertoning van de door Tarantino geciteerde Zweedse schandaalfilm THRILLER – EN GRYM FILM (THEY CALL HER ONE-EYE) een goed begin geweest, al was het maar om duidelijk te maken dat onverschrokken genrefilmers het pornotaboe al vijfentwintig jaar geleden slechtten. 'Zonder met de ogen te knipperen gaat Breillat tot het gaatje', dreigt de programmakrant van het festival. Intussen gaapt er een gat in de retrospectieve programmering, waarin de antecedenten van de nieuwe Kitano en Tarantino jammerlijk onbelicht blijven. De idiote scheiding tussen hoge en lage cultuuruitingen mag dan dood verklaard zijn, de indruk ontstaat dat de daad nog bij het woord gevoegd moet worden. Zou Kitano zich daarom soms genoodzaakt voelen om ons voor een gebrek aan diepgang te waarschuwen?

Bart van der Put

Laat uw reactie achter

Post comment as a guest

0
  • Geen reacties gevonden

DOWNLOAD SN 112

SN112 ipadDownload Schokkend Nieuws op PDF voor iPad of tablet.

WAT IS ER TE DOEN?

Schokkend Nieuws Agenda

STEUN ONS

Schokkend Nieuws wordt gemaakt door onbetaalde vrijwilligers. We kunnen je steun goed gebruiken!