ABONNEER JE NU!

SN-110-cover-164x

Elke twee maanden Schokkend Nieuws op de mat.  Nu met bijna 25 euro korting!

Trailer

Laatste Reacties

SN Twitterfeed

"Het is altijd goed de filmgaande jeugd te waarschuwen tegen overmatig flossen." Onze recensie van @OuijaTheMovie ** http://t.co/QJfAczKZEC
Deze week in Thuisbios: GROUNDHOG DAY meets STARSHIP TROOPERS, tieners in een verlaten mijn en cops vs. voodoo. http://t.co/QJfAczKZEC
"Marcus Nispel weet waar de knoppen zitten en drukt ze allemaal in." Vannacht, 00:35 uur, RTL8: #FridayThe13th http://t.co/pQGwD0J2SW
"...als rechtgeaarde filmliefhebber moet je wel even proeven." Vannacht, 00:30 uur, NPO2: #HolyMotors http://t.co/eTQpBBKU9H
"Het vuurvretend skelet blijkt maar een makke superheld die geregeld uitdooft" Vanavond, 22:40 uur, RTL5: #GhostRider http://t.co/wlsBThgcFD
"...een nogal gespleten filmervaring." Vanavond, 20:30 uur, RTL5: #Thor #Marvel #Fantasy #ChrisHemsworth http://t.co/2m4pQJn5LV
Volg Schokkend Nieuws op Twitter

Het grote ontwaken

Het festival heeft een uitstekende reputatie waar het de vertoning van oude Japanse genrefilms betreft, en in zijn laatste jaar als directeur komt Simon Field uit de kast als een cinefiel die zich alsnog tot de geneugten van de genrefilm heeft bekeerd. Hij staat daarin niet alleen: meerdere zelfverklaarde kunstfilmliefhebbers hebben de kunstmatige scheiding tussen hoge en lage cultuuruitingen de laatste jaren tot een gepasseerd station verklaard. Filmwetenschappers die zich dertig jaar blindstaarden op het werk van pakweg Antonioni roemen de genrefilm nu als een vitaal domein waarin regisseurs hun experimenteerdrift naar hartenlust kunnen botvieren. Het grote ontwaken valt samen met de komst van een lange reeks genrefilms waarin oude thema's een nieuwe draai krijgen, van een nieuwe TEXAS CHAINSAW MASSACRE tot de nieuwe ZATOICHI en van herkauwende zombiefilms als 28 DAYS LATER en de remake van DAWN OF THE DEAD tot KILL BILL regeert de herinterpretatie van beproefde thema's het vitale domein. Met zijn radicale stijlopvatting en ongebruikelijke combinaties van invloeden maakt het enerverende eerste deel van Quentin Tarantino's tweeluik tot op heden de meeste indruk, maar het aan de vergetelheid ontrukken van diens invloeden is er in Rotterdam niet bij. Ook dat is een gemiste kans.

Gezien de hijgerige tamtam rond de wereldpremière van de nieuwe film van Catherine Breillat was een vertoning van de door Tarantino geciteerde Zweedse schandaalfilm THRILLER – EN GRYM FILM (THEY CALL HER ONE-EYE) een goed begin geweest, al was het maar om duidelijk te maken dat onverschrokken genrefilmers het pornotaboe al vijfentwintig jaar geleden slechtten. 'Zonder met de ogen te knipperen gaat Breillat tot het gaatje', dreigt de programmakrant van het festival. Intussen gaapt er een gat in de retrospectieve programmering, waarin de antecedenten van de nieuwe Kitano en Tarantino jammerlijk onbelicht blijven. De idiote scheiding tussen hoge en lage cultuuruitingen mag dan dood verklaard zijn, de indruk ontstaat dat de daad nog bij het woord gevoegd moet worden. Zou Kitano zich daarom soms genoodzaakt voelen om ons voor een gebrek aan diepgang te waarschuwen?

Bart van der Put

Laat uw reactie achter

Post comment as a guest

0
  • Geen reacties gevonden

DOWNLOAD SN 110

SN110-IpadDownload Schokkend Nieuws op PDF voor iPad of tablet.

WAT IS ER TE DOEN?

Schokkend Nieuws Agenda

Bluf-TV