macreadyfriend.png
macreadyfriend.png
TGIF
21 juni 2018

Thank God It’s Friday, 22 juni

macreadyfriend.pngTGIF| Deze week zag ik HEREDITARY voor de tweede keer. Mijn vriendin ging mee, voor mij de ideale proef op de som. Enerzijds om te zien wat zij als horrorfan zou vinden van deze gehypete titel. Anderzijds was ik ook wel benieuwd hoe ik de film na een tweede kijkbeurt zou ervaren.

Ik had de mazzel dat ik HEREDITARY ver voor alle buzz al kon zien. Ik was ook positief, maar er is sindsdien veel gebeurd. Er was een exclusieve première met Instagram-influencers en andere bobo’s die, als ik de berichten van mijn collega’s mag geloven, niet echt meedeinden op de sfeer van de film. Vervolgens was er een agressieve marketingcampagne die leunt op de bewering ‘Engste film ooit!’ Maar past die makkelijke kreet eigenlijk wel bij deze film die een heel andere toon heeft dan al de hype doet vermoeden en uit de stal komt van het vernieuwende A24 films?


De discrepantie tussen gewekte verwachtingen en realiteit was ook merkbaar in de bioscoopzaal en na afloop, toen ik mijn vriendin vroeg wat zij ervan vond. ‘Niet echt eng,’ was het antwoord, ‘maar wel naar!’ Zij was ook iets teleurgesteld. Ze had meer verwacht van het einde. Een kritiek die een vriend op Facebook ook al uitte en die voor hem de film roemloos deed zinken.

Ik vind HEREDITARY ondanks die kritische geluiden nog steeds sterk. Ik kon me deze tweede keer wat beter concentreren op details die ik eerder vaag had opgepikt. Het viel me wel op hoe traag de film eigenlijk is en hoe lang regisseur Ari Aster de tijd neemt om een unheimische sfeer neer te zetten. Een tempo waarbij, vermoed ik, veel mensen al snel afhaken. De leus ‘Engste film ooit’ past beter bij instant bevrediging dan bij een gevoel dat langer uitgesponnen moet worden om aan kracht te winnen. Het interessante is, dat je daarmee ook belandt bij een debat binnen de filmkritiek over snelle commerciële films aan de ene kant en slow cinema aan de andere. Films die alles doen om je aandacht vast te houden (denk aan ritalinrit READY PLAYER ONE) tegenover films die je aandacht op de proef willen stellen.

En waarin zit hem nu het verschil tussen eng en naar? Is eng beter te behappen dan naar? Ik denk het wel. De kracht van narigheid ligt vaak besloten in het feit dat het dichter bij de realiteit ligt. Een eng slasher-monster of wraakzuchtig spook kunnen wij nog wegredeneren als een verzinsel dat staat of valt met onze verbeeldingskracht. Als de angst gekoppeld is aan de werkelijkheid wordt het pijnlijker, omdat wij die werkelijkheid nu eenmaal niet kunnen ontvluchten.

Van eng keer je nog terug met een adrenalinerush. Van naar kom je niet los, zit je alleen maar dieper in de put. Het ultieme voorbeeld van naar is wat mij beteft een oudere film die collega Phil van Tongeren in het volgende nummer van Schokkend Nieuws bespreekt: THREADS  (Mick Jackson, 1984). Toevallig ben ik voor Frameland ook bezig met een essay over deze bijzondere film, die verder gaat dan ‘engste film ooit’. Dit is misschien wel de naarste film aller tijden. Een film die je na een kijkbeurt niet meer wil zien en daarmee alle marketing bullshit in een oogwenk wegblaast. Zie de trailer en huiver!

Genoeg narigheid… hoewel dit bericht mij ook wel weer treurig maakte. De vloek van de dromerige Spaanse nobelman is nog niet opgeheven. Arme Terry Gilliam verloor een rechtszaak over de rechten op zijn eigen film. Houdt het dan nooit op!? Producent Paulo Branco heeft duidelijk een appeltje te schillen met de regisseur en heeft het over een illegale productie. Wat dit verder betekent voor THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE blijft nog een beetje vaag. De Nederlandse release van deze film maudit staat in ieder geval nog altijd gepland op 26 juli.

George Lucas blijkt ondertussen nog steeds te dromen van zijn ambitieuze door midi-chlorians aangestuurde universum. Hij had blijkbaar een uitbreiding in gedachten met Whills, wezens die leven van The Force en leven in een microbiotische wereld (?!) Wat heeft die gast op? Gezien de reacties op dit bericht doet de prequel-trilogie nog steeds pijn. Door de controverse rond THE LAST JEDI en de slechte box office van SOLO: A STAR WARS STORY ligt het hele STAR WARS-fandom nu een beetje op zijn kop. Dat heeft ook gevolgen voor de verdere ontwikkeling van de spinoffs, zo blijkt nu.

Ondertussen, in een ander universum, dijt  STAR TREK verder uit met een heus vijfjarenplan voor het kleine scherm. Iets om lekker voor te gaan Netflixen en chillen in deze tent. De beeldbuis laat je binnenkort ook weer schrikken met American Horror Story. De serie gaat de kant op van de multiverses en crossovers. Het volgende seizoen mixt de bitchy witches van seizoen 3 in met het haunted murder house van seizoen 1.

Dit net binnen in wereldcuphorrornieuws! En wat nou Jamie? Deed je de HALLOWEEN H20: 20 YEARS LATER alleen maar voor de pieken? We hadden al zo’n vermoeden. Laten we hopen dat ze wel achter de nieuwe HALLOWEEN staat, die op 1 november uitkomt. Tipje van de sluier voor de oktober/november-editie van Schokkend Nieuws: onze verslaggeefster in Hollywood kan het Jamie aankomende maandag zelf gaan vragen! En als je niet kunt wachten op THE FIRST PURGE (5 juli in de Nederlandse bioscoop) dan ben je wel even zoet met dit interview. Dit mooie video-essay gaat over een soort van voorloper – en ook nog eens de beste tienerfilm ooit. 


We kunnen het Clown-nieuws natuurlijk ook niet aan ons voorbij laten gaan. IT 2 zit in de pijplijn en James McAvoy en Jessica Chastain doen mee. Een andere freaky clown zorgt voor heibel in het verre oosten. Zou het de Chinese DEADPOOL zijn, zoals in de comments wordt opgemerkt?

In grote-mensen-nieuws: de aandeelhouders van Disney lopen schuddebuikend naar de bank in het vooruitzicht van deze aankoop.  Disney is weer een stapje dichterbij het gigantisch entertainment monopolie. 

Sluiten we af met buitenaards gespuis. In de ultieme special edition van THE THING maken we tot onze verrassing kennis met R.J. MacReady’s opblaaspop. Je leest meer over de andere deleted scenes in dit artikel. In deze coole mash-up van COWBOYS VS ALIENS wordt korte metten gemaakt met de buitenaardsen en in de aanloop tot de reboot van PREDATOR blijkt onze favoriete intergalactische jager al te zijn gesignaleerd. Let de volgende keer wat beter op als je op de A2 in de file staat!

Tot volgende week!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!