22 sept
22 sept
TGIF
22 september 2017

Thank God It’s Friday, 22 september

22 sept

TGIF | Over Neil Gaiman en Stephen King, boekverfilmingen en over GOOD OMENS in het bijzonder. “The world will end on a Saturday” – hopelijk niet morgen al, maar mocht het wél zo zijn, dan is deze Thank God It’s Friday dus net op tijd.

Afgelopen week werd bekend dat de opnames voor GOOD OMENS zijn begonnen, een zesdelige BBC-miniserie die in 2019 uit zal komen. GOOD OMENS is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1990, geschreven door Terry Pratchett en Neil Gaiman. In 2001 liet ik mijn eigen exemplaar signeren door de ene schrijver, die er lachend BURN THIS BOOK!!! in schreef. Twaalf jaar later tijdens een signeersessie begon de ander te lachen toen hij de boodschap zag. Hij zei: “Brilliant. I’m going to finish that joke,” en vulde aan: Apply Holy Match here ->

Het eerste seizoen van de serie AMERICAN GODS is goed ontvangen, dus de timing is gunstig om meer van Nail Gaimans werk te verfilmen. Kort nog even my two cents: naast alle pluspunten (o.a. Ian McShane als Wednesday, Laura Moon + Mad Sweeney, Mr. Ibis’ verhalen en Czernobog) is mijn grootste bezwaar dat Shadow en Wednesday niet het echte (emotionele) middelpunt zijn – een orkaan moet een duidelijk oog hebben. Maar goed, er is dus vertrouwen en geld om (nog) meer van Neil Gaiman naar het scherm te vertalen: in dit geval Good Omens (The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter), over een engel en een demon die nog geen zin hebben in de Apocalyps. Inclusief een heks, een Antichrist, vier Horsepersons of the Apocalypse en THEM – een clubje 11-jarige jongens-plus-één-meisje, zoals we die (ongeveer) ook al zagen in IT en STRANGER THINGS.

Een verfilming hing al in de lucht voordat het boek zelfs maar was uitgegeven: Gaiman en Pratchett stuurden Good Omens in 1989 vóór publicatie naar Terry Gilliam, om een quote voor de omslag te vragen. Maar Gilliam zag er direct een film in – die vervolgens steeds maar niet gemaakt werd (net als zijn THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE, waarvan opnames afgelopen zomer eindelijk werden afgerond!). In 2002 was hij er bijna, maar strandden zijn plannen terwijl hij zelfs al een deel van de cast had: Johnny Depp zou de demon Crowley spelen en Robin Williams de engel Aziraphale én Madam Tracy. Hij pitchte het project in Hollywood zo’n 2 a 3 maanden na 9/11: “A hilarious movie about the Antichrist and the end of the world,” en men reageerde: “Please go away, you’re scaring us.” (Aldus Neil Gaiman in dit interview, op ca. 33min.) Dus die financiering kon hij op z’n buik schrijven. Alsof de duivel ermee speelde…

We hebben het afgelopen zomer veel over twee verfilmingen van een andere Goeie Schrijver gehad: THE DARK TOWER en IT, naar de boeken(serie) van Stephen King. Nu heb ik IT nog niet gezien (ja, deze versieheheheh), maar THE DARK TOWER wel. Ik was haastig in de boeken begonnen, had er twee gelezen toen ik de film zag (meegesleurd door een groot Stephen King-fan) en kwam nogal teleurgesteld weer naar buiten. Niet alleen kon ik de film maar marginaal met de boeken rijmen, die hele gunslinger leek tweede viool te spelen, terwijl Idris Elba het beste uit de hele film was! In alles, zelfs in de kleinste oogopslag, zag je dat hij uit een andere wereld kwam, met een andere mindset en een grootse missie. Maar ja, de film volgt een jongetje dat droomt en de gunslinger degradeert tot sidekick. Een matige fantasy-actiefilm die behoorlijk gebaande paden volgt, terwijl het bronmateriaal zoveel meer belooft. Toch leek Stephen King het wel OK te vinden. Nou, ik lees nog even door (zit nu ergens in boek 3 – van de 8). En als het om King-verfilmingen gaat, hebben we trouwens nog heel wat voor de boeg!

Nog even terug naar Good Omens. In 2006, toen zijn film TIDELAND uitkwam, sprak Terry Gilliam nog steeds over een verfilming, hoewel de cast niet meer beschikbaar was. In 2011 kwam nieuws naar buiten dat het filmscript door Terry Jones en Gavin Scott omgeschreven werd voor een tv-adaptatie. Een jaar later kondigde Rihanna Pratchett (dochter van) de medewerking van hun productiebedrijf aan en daarna hintte Gaiman dat de verfilming weer in Gilliams handen was. De regisseur vocht er nog steeds voor, hoewel het inderdaad beter een serie kon worden. 

Toen Terry Pratchett in 2015 overleed, was er weinig hoop dat GOOD OMENS nog gemaakt zou worden, omdat de twee schrijvers alles m.b.t. het boek altijd samen hadden gedaan. Maar: vorig jaar maakte Gaiman bekend dat Pratchett hem een brief had nagelaten, waarin hij vroeg om zélf een adaptatie te maken, met zijn zegen. “You bastard, yes,” reageerde Gaiman. En nu zijn we hier. Neil Gaiman schreef de zes afleveringen zelf, is enthousiast over de casting en is ook showrunner van de BBC/Narrativia miniseries. Regie is in handen van Douglas Mackinnon. De cast bestaat o.a. uit: David Tennant, Michael Sheen, Adria Arjona, Jack Whitehall en Miranda Richardson. Heb je al door dat ook ik enthousiast ben? 

Toch vraag ik me af hoe Terry Gilliams versie er uit zou hebben gezien. Zoiets, misschien wel, bij benadering:

In een prachtige tuin staan twee figuren, gezien vanaf een laag punt schuin achter hen. Ze kijken naar de lucht, waar de wolken van de eerste regenbui ooit zich samenpakken. De linker vouwt zijn vleugels over zijn hoofd tegen de eerste druppels. De ander, in het zwart, zit ontspannen op zijn hurken, legt zijn hoofd in zijn nek en steekt een spitse tong uit om de druppels op te vangen.

CRAWLY              (likt zijn lippen af) A bit of an overreaction. I mean, first offence and everything.

AZIRAPHALE     It must be bad. Otherwise you wouldn’t have been involved.

De camera zwenkt om de engel en demon heen. In de bomen om hen heen blinkt fel gekleurd fruit. Vogels vliegen uit de takken op (of zijn het cherubijntjes in paniek?) en bliksem klieft de lucht.

CRAWLY              They just said: Get up there and make some trouble. Not very subtle, either. Pointing out the Tree and saying Don’t Touch in big letters.

AZIRAPHALE     You can’t second-guess ineffability. 

De engel spreidt zijn vleugels in een dramatische beweging waarop de camera reageert, en schudt de druppels eraf. Ze lijken licht te geven.

CRAWLY              Didn’t you have a flaming sword?

AZIRAPHALE     Er.

Camera dichterbij. De engel kijkt zeer schuldbewust. 

CRAWLY              It looked very impressive, I thought. Have you lost it?

Close-up. Een druppel zweet loopt langs AZIRAPHALE’s slaap. Closer. Zijn mondhoek trekt.

AZIRAPHALE     I gave it away. (stilte) They looked so cold. And scared. And there’s a storm coming. 

Camera terug naar CRAWLY, met AZIRAPHALE’s gezicht op de achtergrond. Ze kijken naar de regen. De wolken worden nog donkerder, met een zweem van rood.

CRAWLY             You know, I keep wondering if the apple thing wasn’t the right thing to do. Funny if I did the good thing and you did the bad one, eh?

Camera tilts en pant omhoog, AZIRAPHALE kijkt de camera na. 

AZIRAPHALE    Not really.

We horen CRAWLY antwoorden, terwijl hij opstaat en het beeld uitloopt.

CRAWLY             No, I suppose not.

De camera spoedt voorwaarts, door de tuin heen, langs een leeuw, een lam, schitterende overladen fruitbomen, door het onweer, tot aan een opening in een bos. We eindigen op een close-up van een enorm vlammend zwaard, vanaf de punt laag bij de grond gezien. Als de camera scherpstelt op het beeld daarachter, zien we een bijna naakte man en vrouw, dicht tegen elkaar aan, die verschrikt omkijken. Vleermuizen fladderen voorbij. Cue muziek en intro.

 

Ach ja, hoe het ook verfilmd wordt – eerst maar eens hopen dat de wereld niet vergaat, morgen. Fijn weekend allemaal!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!