Bates Motel
Bates Motel
TGIF
3 maart 2017

Thank God It’s Friday, 3 maart

Bates MotelTGIF |  Vrijdag! Schokkend Nieuws hoofdredacteur Barend de Voogd bereidt zich met een paar linkjes voor op een (bijna) zorgeloos weekend.

Nog een paar uur en dan ben ik vrij! Zojuist voor de volgende Schokkend Nieuws een interview gedaan met Julia Ducournau. Haar ratel-Frans is bijna niet bij te houden, maar ik ben wel blij met haar gesproken te hebben want haar film RAW is een van de beste dingen die horrorfans dit jaar zal overkomen. Een rauwe, bloederige én feministische kannibalenfilm. Daarna: weekend. Vanavond weer naar mijn tekenklasje, morgen wat schrijven aan de horrorroman waaraan ik soms werk, en binge watchen.

Misschien dat ik BATES MOTEL gewoon nóg een keer kijk op het flixende net. De show nadert met het vijfde seizoen z’n einde, maar waarom heb ik in al die jaren toch zo weinig mensen over deze uitstekende serie gehoord? JESSICA JONES: ik vond het wel aardig hoor. SENSE8? Bor1ng! STRANGER THINGS? Overschat. Het zag er leuk retro uit, maar ik heb niks met die jochies die ‘we’ volgens de hype in de jaren tachtig allemaal waren.  DAREDEVIL? Ik verloor mijn interesse toen Vincent D’Onofrio verdween. Hetzelfde gebeurde me met LUKE CAGE, maar dan omdat Maherhala ‘Cottonmouth’ Ali halverwege uit het seizoen werd geschreven. Ik was me er niet van bewust, maar sinds de Oscars weet ik dat hij mijn favoriete moslimacteur is. Weer wat geleerd.

De scepsis had vast te maken met het feit dat BATES MOTEL gebaseerd is op PSYCHO (een prequel – gatver!) . Maar wie de serie daarom oversloeg, is een van de moedigste stukjes scenarioschrijven van de laatste tijd misgelopen. Moedig scenarioschrijven, dat is niet: een flauwe pastiche vol F-bombs maken op een vertrouwd genre. Dat is ook niet meer: duistere antihelden of een non-lineair verteld verhaal. Dat hebben we nu al zo vaak gezien. En ook genderbenden begint in mijn ogen al heel snel een nieuwe ouwe truc te worden. In plaats van gedreven door de angst voor het heilige origineel, cynische commerciële calculatie of beste politieke bedoelingen, lieten scenaristen Anthony Cipriano, Carlton Cuse en Kerry Ehrin zich vooral leiden door ouderwetse creativiteit en nieuwsgierigheid: hoe is Norman Bates zo ver gekomen (Spoiler voor de nimwit die de film uit 1960 nog steeds niet gezien heeft!) dat hij het lijk van zijn dominante moeder in de kelder bewaart en met een pruik op haar plaats inneemt?

Alleen die psychologische vraag stuurt BATES MOTEL en dat maakt de serie zo sterk. Het feit dat de moeder zich in de prequel in een Mercedes voortbeweegt, of dat Norman in de serie een broer heeft die in de wietteelt zit, doet niets af aan het origineel. Integendeel, die anachronismen scheppen een verrassend nieuw verhaal. Lees hier het boeiende interview met scenarist Kerry Ehrin (dank aan Mathieu Prins voor de tip), en gaat dat zien! En ik heb het nog niet eens gehad over Freddie Highmore als de jonge Norman Bates en Vera Farmiga. Iedere film wordt goed met Vera Farmiga.

Ik ben, zoals je merkt, enthousiast Netflix-gebruiker. De macht van het online filmplatform is inmiddels zo groot dat het Scorsese, De Niro, Pesci en Pacino weer bij elkaar kan krijgen. 105 miljoen dollar betaalt de online-dienst voor Scorseses nieuwe maffiafilm THE IRISHMAN. “De film was een te groot risico voor Paramount,” vertelde een anonieme bron aan Movieweb. Lees die zin nog eens goed. Paramount is niet meer opgewassen tegen Netflix. We hebben, aflevering na aflevering van STAR TREK weer terugkijkend op ons gluurplankje, een nieuwe moloch gecreëerd, een nieuwe Norman.

Norman houdt zijn moeder in leven, maar vermoordt haar ook in iedere nieuwe vrouw. Online media zijn het huis van veel mooie en nieuwe series (HBO’s WESTWORLD!), maar ze luiden ook de doodsbel voor het filmfestival dat premières wil, voor het oude filmarchief en de thuisbioscoop. Een voordeel van je eigen blu-ray-, dvd-, vhs-  of celluloidcollectie is in elk geval dat niemand die zomaar offline kon halen.

Het interview met Julia Ducournau werk ik later uit. En ik wacht ondertussen ook nog op antwoord van Tom Woodruff, Jr. De oprichter van Amalgamated Dynamics deed de special creature effects van ALIENS, PUMPKINHEAD, TREMORS, JUMANJI, HOLLOW MAN en zegde een interview toe. Hij raakte op zijn zesde al enthousiast van grote monsters. Woodruff publiceerde deze week een filmpje dat in één klap bewijst dat niets zo sterk is als filmliefhebbers die iets koesteren en bewaren.

Fijn weekend!
Barend de Voogd

Save

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!