JohnPiedot
JohnPiedot
INTERVIEW

“In a world…”

JohnPiedotIMAGINE 2014 | De Brit John Piedot gaf tijdens het Imagine Film Festival een masterclass over filmtrailers. Schokkend Nieuws sprak met hem over zijn vak, zijn favorieten en de clichés die worden geassocieerd met filmtrailers.



“Ik heb eigenlijk een academische achtergrond,” vertelt John Piedot. “Ik heb film gestudeerd aan de universiteit van Leicester. Dat was allemaal erg theoretisch. Ik wilde eigenlijk meer de praktijk in. Als studieopdracht kreeg ik toen de kans om een trailer te maken voor CITIZEN KANE. Daarmee kreeg ik de smaak te pakken. Midden jaren negentig ben ik naar London verhuisd om in de filmindustrie te gaan werken. Je begint dan als runner en haalt thee en koffie voor iedereen, en zo werk je jezelf op tot assistant editor. In die periode had ik het geluk dat er grote veranderingen gaande waren in montagetechniek. Oudere editors werden door een nieuwe generatie geholpen die beter bekend was met de nieuwe programma’s en technieken. Zo ben ik het vak in gerold.”

Wat waren de eerste trailers die je hebt gemonteerd?



“Ik maakte vooral trailers voor Britse independent films zoals MY SON THE FANATIC en BRING ME THE HEAD OF MAVIS DAVIS, maar ook voor het Amerikaanse THE LAST TIME I COMMITTED SUICIDE met Keanu Reeves. Warner Brothers zag mijn trailer voor de arthousefilm FEMALE PERVERSIONS met Tilda Swinton. Zij vonden de sexy sfeer goed en gaven mij de kans om de internationale trailer te maken voor THE DEVIL’S ADVOCATE. Kort daarna ben ik naar Editpool gegaan. Dat was toen nog erg klein. Ik zit er nu twaalf jaar. Als creative director overzie ik het werk van onze editors.”

Editpool maakt trailers voor genrefilms zoals de nieuwe ROBOCOP of THE PACT maar ook voor eigenzinniger werk zoals KILL LIST van Ben Wheatley. Kan je iets vertellen over het ontstaansproces?

“Wheatley heeft natuurlijk een unieke visie waar je rekening mee moet houden in de trailer. Bij KILL LIST wilden wij vooral niet te veel onthullen en de ongemakkelijke spanning overbrengen die hij in de film zo goed heeft opgebouwd. Wij hebben ook gebruik gemaakt van het oorspronkelijke sounddesign en muziek van de film. Het eindresultaat zuigt je in de nare sfeer van de film.”

“Heel anders zijn de televisie-commercials en teasers die wij voor Game of Thrones hebben gemaakt voor de blu-ray release van het laatste seizoen. In dat geval kregen wij erg specifieke eisen van HBO. Zoals een teaser zonder dialoog of een trailer met iets meer verhaallijn die vooral de overheersende thema’s van het seizoen moest overbrengen. Daar konden we niet veel van afwijken.”

Je maakt vooral trailers voor een Brits publiek. Ik kan me voorstellen dat een Amerikaans publiek heel anders is. Worden je trailers wel eens aangepast?

“Het hangt er natuurlijk vanaf of de film in de VS uitkomt. Daarnaast verschilt het erg per distributeur. Een voorbeeld van een van onze trailers die is aangepast is die van DEAD MAN SHOES. Dat is een erg Britse film die qua setting herkenbaar zal zijn voor een Brits publiek. Wij hebben daarom een trailer gemaakt die langzaam toewerkt naar het geweld in de film. De Amerikaanse trailer laat meteen zien dat het een wraakthriller is en toont meer geweld.”



Ik zag laatst een trailer die mij erg irriteerde omdat je het idee had dat je het verloop van de hele film al had gezien.

“Ik begrijp wat je bedoelt. Het is een bekend probleem. Ik denk dan aan de trailer van CASTAWAY met Tom Hanks. Je ziet hem het vliegtuig instappen, het vliegtuig crasht, hij belandt op een onbewoond eiland, hij wil er van af en aan het einde zie je dat hij thuis zit. Dan denk je toch: waarom zou ik nog naar die film gaan? Vooral Amerikaans trailers hebben er een handje van too much information te geven. Wij Britten zijn wat terughoudender.”



Wat moet je zeker niet doen in een trailer?



”Teveel plot en teveel uitleg zijn not done, maar wat mij vooral stoort is teveel dialoog. Een bioscoopzaal kan een lastige omgeving zijn voor een trailer. Mensen komen voor de hoofdfilm en je moet ze dus niet irriteren. Als je teveel dialoog gebruikt, dan wordt het al snel chaotisch en verwarrend. Helemaal als de sound editing slecht is. Dan vraag je je als kijker af waar die film in godsnaam over gaat.”

Wat zijn jouw persoonlijke favorieten?

“De trailer van TERMINATOR 2 vond ik fantastisch. Daar zat natuurlijk een gelikte en grote reclamecampagne achter. Ze hadden toen ook een fantastische teaser, die volgens mij door Stan Winston gemaakt is. Daarin zie je hoe de Terminator gemaakt wordt. De teaser gaf niet te veel weg en het was nog onduidelijk of Schwarzenegger nou wel of niet de baddie zou gaan spelen. Die van SE7EN was voor mij ook een openbaring. Ik was toen net begonnen. Na SE7EN begreep ik hoe belangrijk sound design kan zijn. De trailer is nu iets verouderd, maar ik vind dat het de juiste sfeer neerzet door spaarzaam gebruik van dialogen en fragmenten uit de film. De trailer maakt ook goed gebruik van voice-over.”

Bij voice-overs in een trailer moet ik meteen aan de kreet “In a World…” denken.

“Haha precies! In a World where a man… en ga zo maar door… Er is een hilarische trailer voor THE COMEDIAN waarin voice-over-legende Hall Douglas zichzelf op de hak neemt. Het is jammer genoeg een cliché geworden. Toch denk ik dat een goede een spaarzaam gebruikte voice-over kan werken. Wij doen het bij Editpool niet vaak. Alleen als het echt een meerwaarde heeft.”

Hoe ver kan je gaan in het experimenteren met de vorm van de trailer? Loont het om regels te breken?

“De regels breken klinkt natuurlijk cool. Laten we lekker gek doen! Maar je moet het publiek niet verwarren. In teasers en viralfilmpjes kan het, zolang je niet al te bijdehand doet. Maar als de enige reactie is: wat moet ik ermee? dan betwijfel ik of het daadwerkelijk een goede trailer is. Maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden van slimme en eigenzinnige trailers, zoals wat Hitchcock deed met THE BIRDS.”



Wat vind je van de fanmade trailers? Zoals die van THE SHINING die zo is aangepast dat het lijkt op een komische familiefilm?

“Die vind ik erg grappig, al is het voor veel marketingmensen vaak een echte nachtmerrie. Er zit veel talent bij. Editpool heeft een trailerwedstrijd waaraan iedereen mee kan doen. Fanmade trailers die je op youtube ziet zijn vaak erg slecht, maar soms zitten er echte pareltjes tussen.”

© George Vermij
19 april 2014

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!