Capsule
Capsule
Nederhorror & scifi
13 april 2014

‘Ik ben zelf ook zo tegenstrijdig’

CapsuleIMAGINE 2014 | In het Nederlandse sciencefictiondrama CAPSULE wordt het leven op aarde bedreigd door straling. Slechts een handjevol mensen kan overleven in een capsule… mits hun liefde groot genoeg is. Imagine heeft vandaag de wereldpremière. Schokkend Nieuws sprak met regisseur Djie Han Thung.

Djie Han Thung timmert al sinds 1994 aan de weg. Hij maakte een aantal korte (genre)films met titels als DE SOM DER DELEN (1994), de Lovecraft-adaptatie BETWEEN THE STARS (1998), LENS (2006) en ORBIT (2011). CAPSULE is zijn eerste lange film. De film is het afstudeerproject van faaam (film actors academy and masterclasses) en het Mediacollege Amsterdam. Vanaf 17 april te zien in Het Ketelhuis in Amsterdam en het Louis Hartlooper Complex in Utrecht. CAPSULE gaat vandaag om 17.45 uur, in aanwezigheid van de regisseur, in première tijdens Imagine.

In Nederland worden weinig sciencefictionfilms gemaakt. Heb je enig idee hoe dat komt?

‘Ik denk dat sommigen, vooral de mensen die zich bezighouden met cultuur, denken dat sciencefiction en horror niet bij de Nederlandse cultuur horen. Toch zit iedereen Game of Thrones te kijken. Het is meer… conservatisme, denk ik. Als je terugkijkt – ik heb het wel eens uitgezocht – dan werd de eerste Nederlandse sciencefictionfilm al in de jaren twintig gemaakt. Het genre wordt vaak afgedaan als plat of bekrompen, maar daaruit blijkt al dat mensen zich er niet in verdiepen. Sciencefiction is iets wat zich in een mogelijke toekomst afspeelt. Dat kan een filosofisch verhaal zijn, dat kan een actieverhaal zijn, het kan van alles zijn. Het tweede misverstand is dat sciencefiction per definitie duur zou zijn.’

Dat dat niet klopt, bewijs je nu met CAPSULE.

‘CAPSULE is extreem low-budget.’

Er zitten dan ook geen marsmannetjes met rayguns in. Er zit eigenlijk helemaal geen enkel special effect in CAPSULE. Is het moeilijker of misschien juist makkelijker om op die manier te werken?

‘Volgens mij is het allebei even moeilijk. Het is sowieso moeilijk om een goede film te bedenken. Voor een bepaald soort idee moet je een bepaald soort verhaal schrijven en hoe vrijer je daarin bent, hoe beter. Ik denk dat je jezelf beperkt als je in genres gaat denken, tenzij je echt een heel commerciële film wilt maken. Je moet gewoon denken: ‘Dit is wat ik wil vertellen en dit gebruik ik daarvoor.’

Hoe is CAPSULE tot stand gekomen?

‘Ik werd gevraagd om iets voor faaam en het Mediacollege te regisseren en ben op zoek gegaan naar een producent. Aanvankelijk had ik een idee voor een vampierfilm die in 1900 zou spelen, wat nogal wat weerstand opriep, zowel onder de acteurs als onder alle anderen die met het project te maken hadden. Daarom ben ik over andere ideeën gaan nadenken. Zo kwam ik in contact met de scenarioschrijver, Gerson Oratmangoen. Hij was het jaar daarvoor afgestudeerd. Hij is met de acteurs gaan praten. Op een gegeven moment kwam hij met het concept voor deze film. ‘Dit is het,’ dachten we meteen. Eigenlijk is het dus een soort samenwerkingsproject geweest, waarbij ieders input van belang was.’

Je zoekt de diepgang. De film stelt veel vragen over het leven en de liefde… Is dat iets waarin je meer geïnteresseerd bent dan, om het zo maar even te zeggen, een plat verhaaltje?

‘Ja, absoluut. De mooiste films vind ik die waarin het lukt om ergens in het midden uit te komen. Films die iets hebben wat een groot publiek aanspreekt, maar die ook meer willen zijn dan alleen vermaak. Dat is voor mij de perfecte film.’

Geef eens een voorbeeld?

‘Het standaardvoorbeeld voor mij is FIGHT CLUB, maar dat ligt alweer zo ver terug. Ik kan ook hedendaagse films noemen. Ik vond de laatste Ridley Scott, THE COUNSELOR, een fantastische film. Een heleboel mensen waren teleurgesteld omdat er zo weinig actie in die film zat, gezien de sterren die er aan verbonden waren, maar ik vond het echt een van de indrukwekkendste films van de laatste tijd.’

Is Ridley Scott een voorbeeld voor je?

‘Ik denk eigenlijk meer iemand als David Fincher. Hij maakt geweldige films die technisch heel knap in elkaar zitten, maar ook qua verhaal heel goed zijn. Maar iemand als Terence Malick vind ik ook fantastisch. Zijn films zien er waanzinnig mooi uit en toch raken ze mij, weten ze een bepaald gevoel over te brengen zonder een standaard narratief verhaal te willen vertellen.’

In CAPSULE krijgen de personages allerlei dilemma’s voorgelegd. Zou jij kunnen kiezen tussen David Fincher en Terence Malick?

(Lacht). ‘Nee dat zou ik heel lastig vinden. Dat is ook een beetje mijn probleem, bij deze film ook weer. Ik denk dat mijn films moeilijk te promoten zijn omdat ze niet binnen een bepaald genre of vakje passen, en dat heeft weer te maken met het feit dat ik zelf zo tegenstrijdig ben. Kijk, zoiets als G.I. JOE, daar kan ik ontzettend van genieten. Als actiefilm is dat wat mij betreft perfect, beter dan James Bond. Aan de andere kant kan ik van een film van Kim Ki-Duk ook waanzinnig genieten. Ergens daartussenin wil ik films maken.’

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!