SNimagine2014 300
SNimagine2014 300
INTERVIEW

Imagine 2014 gaat van start!

SNimagine2014 300IMAGINE 2014| Het Imagine Film Festival gaat vanavond van start met de première van Christophe Gans’ LA BELLE ET LA BÊTE. Tot en met 18 april kun je in EYE Amsterdam genieten van het beste aan horror, sciencefiction, fantasy, anime en cult. Schokkend Nieuws vroeg directeur Chris Oosterom naar de hoogtepunten, thema’s en gasten van dit jaar.

Net als vorig jaar zal Schokkend Nieuws weer iedere dag berichten over Imagine. We hebben een lange reeks interviews gepland, dus houd deze online-special in de gaten via het tabblad Specials of de banner. Festivaldirecteur Chris Oosterom, nu in zijn tweede jaar, schreef voor Skrien, werkte voor het Filmmuseum, zette in Londen zijn eigen filmdistributiebedrijf op en deed de filmprogrammering bij Ekko, ’t Paard, Crossing Border en Lowlands. Maricke Nieuwdorp sprak met hem.

Fans van de fantastische film weten Imagine prima te vinden, maar waarom is het festival óók voor de rest van Nederland een must?
‘Omdat genrefilms niet de uithoek van de cinema vormen, maar de voorhoede ervan. Trends die je in mainstream cinema ziet, zijn vaak jaren ervoor al voorbijgekomen in de fantastische film. Bovendien is ons programma enorm divers, met evenveel genres als er smaken zijn.’

Wat kunnen we dit jaar verwachten aan thema’s?
‘Ons grote thema is de relatie tussen wetenschap en de fantastische film. In de tijd dat zaken als klonen en robots nog niet wetenschappelijk haalbaar waren, zag je ze al wel in films. Hoe werden én worden wetenschappers ingezet om wetenschap in fictie geloofwaardig te maken? Het thema is zo uitgebreid dat we besloten hebben het in elk programmaonderdeel terug te laten komen. Dus in features, korte films, lezingen, inleidingen en te zien in compilaties en installaties in de openbare ruimte van EYE. Zo is er een filmcompilatie rond ‘Mad Scientists’ op de grote wand in Eye en hebben we studenten van de HKU gevraagd om een tweetal installaties te maken.’

Welke gasten uit de wetenschap doen het festival aan?
‘We verwachten er een hele hoop. We hebben twee prominente wetenschappers bereid gevonden lezingen te houden. Om te beginnen de moleculaire evolutionaire geneticus David Kirby, die onder de titel Lab Coats In Hollywood een lezing komt geven over de relatie tussen wetenschappers en de Amerikaanse filmindustrie. De andere belangrijke gast uit die hoek is Dr. Kevin Grazier, die tijdens zijn lezing The Science of Hollywood: Gravity and Beyond vertelt over z’n vak als science advisor van films als GRAVITY en series als Defiance en Battlestar Galactica.’

Wat zijn de hoogtepunten dit jaar?
‘Voor mij persoonlijk is dat toch wel de komst van Alejandro Jodorowsky. Hij ontvangt op de openingsavond de Imagine Career Achievement Award 2014 en we vertonen zijn nieuwste film LA DANZA DE LA REALIDAD. Daarnaast hebben we ook de over hem gemaakte documentaire JODOROWSKY’S DUNE gepland staan, over Jodorowsky’s pogingen DUNE te verfilmen. Er is ook een double bill met JODOROWSKY’S DUNE en de 70mm van David Lynch’ cult klassieker DUNE.’

Welke films zou je verder willen tippen?
‘Da’s best lastig, omdat we dit jaar maar liefst 45 features hebben. Naast de te verwachten publieksfavorieten als THE RAID 2 en de nieuwe van Terry Gilliam, zou ik er enkele wat kleinere films willen uitlichten. Zoals de Amerikaanse film THOU WAST MILD AND LOVELY van Josephine Decker – zowel heel poëtisch als dromerig en sinister. Een film over lust en verraad. Ook bijzonder is DER SAMURAI van Till Kleinert, een film over een naïeve politieagent op het Duitse platteland die gaandeweg zijn duistere kanten ontdekt. Een beetje te vergelijken met David Lynch ten tijde van BLUE VELVET en Twin Peaks.
Uniek is de vertoning van IKARIE XB 1 (Jindrich Polák). Een sciencefictionfilm uit Tsjecho-Slowakije. We hebben deze film uit 1963 van het Tsjechische filmarchief mogen lenen. Het bijzondere eraan is dat je direct de invloed kan zien die hij gehad heeft op SF-klassiekers als 2001: A SPACE ODYSSEY, STAR TREK en ALIEN.
Een andere aanrader is COHERENCE (James Ward Byrkit), een steengoede film over parallelle werelden. Een prachtig voorbeeld van hoe je met een goed idee, een ingenieus scenario, een klein budget en zonder veel special effects toch hele goede sciencefiction kunt maken.’

Jullie reizen de hele wereld over op zoek naar de beste genrefilms. Kun je iets zeggen over de ontwikkeling ervan in landen waar je het niet zou verwachten?
‘Je ziet wel dat er een trend gaande is in Zuidoost-Azië, buiten de traditionele filmlanden als Japan, Korea, China en Hong Kong. Want ook in landen als Indonesië, Vietnam en Maleisië is men een langzaamaan een industrie aan het opbouwen. Daar zijn THE RAID en de films van The Mo Brothers (KILLERS) mooie voorbeelden van.
Ook Latijns-Amerika is in opkomst, met name Zuid-Amerika. Wij draaien nu de Argentijnse film EL DESIERTO (Christoph Behl). Toen ik onlangs Argentinië bezocht, zag ik dat er nu ontzettend veel wordt gemaakt. Het lijkt zo’n industrie die begint boven te drijven en waar talentvolle makers een kans krijgen. Of er volgend jaar nog meer genrefilms uit die regio komen? Wie weet. Er wordt in ieder geval hard gewerkt. En het is net als met karate: als je maar genoeg oefent, wordt je vanzelf beter.’

© Maricke Nieuwdorp
9 april 2014

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!