X-Men Origins: Wolverine(2009)

Hugh Jackman keert terug als de behaarde wolfman met de metalen klauwen. Helaas mist Wolverine in zijn eentje de u-weet-wel factor in deze opgeblazen, maar spanningsloze prequel van eerdere X-MEN films.

Sinds Stan Lee in 1963 de stripreeks verzon, vulde Marvel Comics honderden pagina’s met de X-mannen en –vrouwen, en hun bijzondere krachten. Vanaf X-MEN (Bryan Singer, 2000) kwamen daar ook films bij. Dramatisch werkte de veelheid aan mutanten vaak nogal versnipperend, maar tot de verbeelding spraken ze wel: de telepathische Professor Charles Xavier; Wolverine; Cyclops en zijn laserblik; Storm die het weer beheerst; Famke Jansen als Jean Grey; Rogue; Mystique… Bovendien stonden de mutanten voor een pracht van een dilemma: hoe te reageren op de haat van ‘normale’ mensen? Prof. Xavier bepleitte vreedzame coëxistentie en stichtte een academie voor mutanten. Rivaal Magneto koos voor de confrontatie.

Stan Lee schreef zijn strip niet voor niets in de jaren zestig toen zwarte Amerikanen, vrouwen en homo’s de straat opgingen voor hun recht om ‘anders’ te zijn. X-MEN ORIGINS: WOLVERINE is de vierde verfilming van de Marvel-stripreeks. Het is bovendien mogelijk de start van een nieuwe serie prequels. Volgens de aankondigingen kunnen we al in 2010 kennisnemen van de jeugdavonturen van de dames en heren in X-MEN: FIRST CLASS. Een volgende, X-MEN ORIGINS: MAGNETO, staat gepland voor 2011.

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van het succes van deze eerste prequel. Er is door de fanboys lang naar uitgekeken en sommigen zullen al de vrijwel volledige montage van de film hebben bekeken die op 1 april illegaal op het internet verscheen. Helaas blijkt de film, ook in de definitieve versie, een tegenvaller. X-MEN ORIGINS: WOLVERINE vertelt hoe Wolverine aan zijn klauwen van adamantium komt, maar heeft verder weinig nieuws te melden. De film biedt niet meer dan een serie simplistische confrontaties tussen Jackman en zijn tegenspeler Liev Schreiber. Het rijke X-Men-universum wordt gereduceerd tot het decor voor een wraaktocht en een broederstrijd die we al uit zoveel andere films kennen.

Al tijdens de begintitels leren we dat Wolverine en zijn broeder Victor Creed (Schreiber) geboren soldaten zijn. Ze vochten in de Amerikaanse burgeroorlog, WO I, WO II en in Vietnam. Wanneer ze worden gerekruteerd door generaal William Stryker scheiden zich hun wegen. Wolverine stopt met vechten en trekt zich terug met de lieftallige Kayla Silverfox in de Rocky Mountains. Totdat, zes jaar later, generaal Stryker en Victor de idylle wreed verstoren. Kayla wordt vermoord. Wolverine laat zich zijn adamantium klauwen aanmeten en start een wraaktocht die hem voert langs een serie nieuwe mutanten, waaronder: Deadpool, Agent Zero, Wraith, The Blob en Gambit.

Wolverine verliest opvallend veel mensen in deze film. De dood van dierbaren is kennelijk de enige manier die de scenaristen konden verzinnen om de held de motivatie te geven voor nóg een scène in dit almaar haperende verhaal. Hugh Jackman komt nog steeds prima over als getormenteerde wolfman die zijn razernij nauwelijks onder controle heeft, en Schreiber is ook een talentvol acteur, maar ze kunnen geen van tweeën eer behalen aan de pompeuze dialogen. De actie is met veel hectisch camerawerk gefilmd, maar dat maakt het nog niet spannend, zeker niet als het om mutanten gaat. Wolverine landt na een hoge sprong namelijk altijd precies op het randje van de koeltoren van een nucleaire installatie. Wat ondertussen verloren gaat zijn écht tot de verbeelding sprekende personages en de unieke en dramatische strijd die de mutanten in voorgaande delen voerden voor erkenning.

Fans van de stripserie schijnen nogal uit te kijken naar het filmdebuut van Gambit (Taylor Kitsch), maar waarschijnlijk zijn zij de enigen die opgewonden raken van zijn dodelijke kaarttruc. Die fans zullen trouwens ook als enigen begrijpen dat Victor later zal uitgroeien tot Sabretooth, die we uit eerdere X-Men films kennen. De film vergeet dat feit namelijk domweg te melden. Ook Stryker en Cyclops kennen we uit X2 (2003). Een digitaal verjongde Patrick Stewart verschijnt even als Professor Xavier. In een prequel moet het verhaal immers aansluiten op de delen die we al kennen. Handig dus, dat Wolverine die drie delen begon met geheugenverlies en zich dus niets meer herinnert van dit avontuur. Jammer, dat ook de kijker deze film maar liever gauw vergeet.

Di: Warner (NL: 28 april / BE: 29 april)

Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 3 mei 2009.

3 mei 2009