Wreck-it Ralph(2012)

Koud en hypergestileerd; zo zagen de makers van TRON en TRON: LEGACY de wereld die verscholen gaat achter het scherm van een computergame. In WRECK-IT RALPH keren we terug naar de arcade en die ziet er ditmaal een stuk diverser, kleuriger en grappiger uit.

WRECK-IT RALPH is een 3D animatiefilm voor kinderen, gamers en iedereen die vroeger wel eens een kwartje in een speelautomaat heeft gegooid. Frogger, Tapper, Street Fighter en natuurlijk Pacman maken hun opwachting.

Wat er precies gebeurt wanneer iemand iets in zo’n speelkast gooit, zien we aan het begin van WRECK-IT RALPH. Er gaat een alarm af en alle spelpersonages maken zich op om hun vaste rol te spelen. Zo ook Ralph (de stem van John C. Reilly), die in het arcadespel Fix-it Felix (een variant op Donkey Kong) helaas maar erg weinig tekst heeft: “I’m gonna wreck it!”. Ralph is de slechterik. Hij breekt de boel af. De brave Felix repareert. Dat doen ze al dertig jaar zo en Ralph is het nu meer dan zat. Op het jubileumfeestje nodigen Felix en de Nicelanders hem niet eens uit. Hij heeft er genoeg van altijd maar de Bad Guy te zijn.

“Wat ga je dan doen?”, vragen zijn collega Bad Guys hem tijdens een AA-achtige praatsessie waar zich verder onder meer Bowser, Dr. Robotnik, Satan en Zangief hebben gemeld. “Je gaat toch niet Turbo?”

Wie of wat Turbo precies is, wordt gaandeweg onthuld. Feit is dat Ralph niet zal rusten voordat hij een Good Guy is geworden. Hij kan dat bijvoorbeeld doen door ergens een medaille te winnen. En waar beter dan in het first-person schietspel Hero’s Duty? Probleem is alleen dat deze missie – “Destroy all Cy-bugs!” – onder leiding van de bitchy sergeant Cahoun (Jane Lynch) een beetje te agressief is voor een eenvoudig 8-bits personage. Erger: wanneer Ralph met de medaille het gamelevel ontvlucht en in het felgekleurde en op snoepgoed gebaseerde racespelletje Sugar Rush terechtkomt, is dat met Fix-it Felix, Sgt. Cahoun en een enorme hoeveelheid levensgevaarlijke Cy-bugs op zijn hielen!

Zoals het een goede Disney-film betaamt, zit er ook een stichtelijk element in WRECK-IT RALPH. Wanneer onze allesbreker in Sugar Rush een ander buitenbeentje ontmoet, het lichtelijk defecte computerpersonage Vanellope von Schweetz, leert hij hoe hij een échte Good Guy kan worden. Dat ze samen de Cy-bugs verslaan en de race tegen King Candy nog winnen ook, is een bonus.

WRECK-IT RALPH is natuurlijk in de eerste plaats een kinderfilm, maar prachtig gemaakt en het zit vol leuke vondsten. Kinderen zullen ‘proeren’ van het lachen bij de verbastering ‘Hero’s Doodie’ of het woord ‘Stinkbrain’. Volwassenen grijnzen bij een opmerking over ‘The Children of the Candycorn’ of een citaat uit How Many Licks? van rapster Lil’ Kim. En welke film heeft het ooit aangedurfd om een belangrijk plotelement te maken van de truc met cola light en mentos?

Tilt! Kwartje gevallen? WRECK-IT RALPH is stiekem gewoon leuker dan dat bloedserieuze TRON.

Di: Disney (B en NL: 12 december) Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 december 2012.

11 december 2012