World Invasion: Battle Los Angeles(2011)

De aliens in WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES hebben de reisgidsen nauwkeurig bestudeerd. Hun ’textbook military invasion’ omvat niet één, twee of drie steden, maar meteen twaalf tegelijk. Regisseur Jonathan Liebesman is duidelijk gulzig en gretig. Helaas is hij ook roekeloos en overmoedig.

Heeft Jonathan Liebesman (THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE BEGINNING) als voorbereiding op WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES goed naar John McTiernans PREDATOR gekeken? De manier waarop hij aan het begin van zijn film een ensemble van ruwe legermacho’s, hoekige bonken en stoere spierbundels introduceert, doet vermoeden van wel. Onder hen: sergeant Michael Nantz (Aaron Eckhart), een marinier met een schimmig verleden die op het punt staat af te zwaaien.

In filmische termen betekent het zetten van de handtekening onder een ontslagbrief evenveel als intekenen voor een laatste grote klus. Dat is in WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES een understatement van formaat, want de tegenstander is geen dolle dictator of vijandig leger, maar een blik buitenaardse wezens dat het op de aarde gemunt heeft. Nantz moet met zijn bataljon vol wandelende legerclichés naar Los Angeles, ’the last offensive force on the west coast’, waar ze Santa Monica ingestuurd worden om enkele achtergebleven burgers te redden.

Terwijl de aliens manu militari Londen, Parijs en Tokio oprollen, focust Liebesman op één lang uitgesponnen militaire actie in één wijk in één stad. Die strakke focus lijkt aanvankelijk een slimme zet, maar in plaats van zorgvuldig de spanning op te bouwen, gooit Liebesman meteen alle remmen los. Het resultaat is een onoverzichtelijk actieballet van ontploffingen en kogelregens vol inwisselbare personages en oninteressante aliens. Liebesman is het op hol geslagen jongetje achter de joystick van de stoere oorlogsvideogame.

Op het einde van de film sloffen de overgebleven helden moegestreden en zwartgeblakerd over het nog smeulende slagveld van Los Angeles. Tijd voor een welverdiend dutje? Een fris biertje? Nee hoor. De grijnzende grimassen verklaren doodleuk dat er nog steden te redden vallen en duiken meteen weer het strijdgewoel in. WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES is geen onschuldige alien invasion prent, maar een semi-realistische oorlogsfilm vol fout machismo.

Di: Sony Pictures Releasing (BE: 20 april 2011 / NL: 21 april 2011)

Copyright Hans Dewijngaert. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 april 2011.

© Hans Dewijngaert