Willard(2003)

Strikt genomen ben ik niet bevoegd om WILLARD te recenseren, aangezien ik het origineel nooit heb gezien. In die film, lees ik, traint een buitengesloten jongen een legertje ratten om wraak te nemen op de boze buitenwereld.

WILLARD (1972) bleek onverwacht succesvol, en luidde een hele serie ‘de natuur neemt wraak’ films in als FROGS, KILLER BEES en niet te vergeten dat gevalletje met die haai. In de originele WILLARD wordt de titelheld gespeeld door de alledaagse Bruce Davison. Hier is dat Crispin Glover, waarmee de makers al gelijk hun bedoelingen prijs geven. De excentrieke Glover, bekend van bijrollen in BACK TO THE FUTURE, WILD AT HEART en CHARLIE’S ANGELS, is immers verre van alledaags. Met zijn gekwelde blik en ‘gothic looks’ oogt hij als een vergeten neefje van de Addams Family.

De nieuwe film pakt na dertig jaar de draad van de oude op (of liever gezegd, van diens opvolger BEN) door van Willard de zoon van Bruce Davisons personage te maken. Gelijk de vader wordt ook de zoon gepest, in dit geval door zijn baas (Ermey) die hem het liefst vernedert in het bijzijn van al zijn personeel. In de kelder van zijn ouderlijk huis vindt Willard zijn eerste echte vriend: een slimme witte rat die hij Socrates noemt. Met een bruin exemplaar, Ben genaamd, kan Willard het minder goed vinden, maar hij tolereert het beest om zijn plan te kunnen uitvoeren. Dat is het trainen van een leger ratten om zijn baas een lesje te leren.

Eng kun je WILLARD niet noemen. Daarvoor is het gegeven te bekend, en vermijdt de film al te gruwelijke taferelen. Regisseur Morgan (scenarist van FINAL DESTINATION en afleveringen van The X-Files) mikt duidelijk op sfeer, zwarte humor en opvallende acteerprestaties en dat zijn dan ook de terreinen waarop WILLARD uitblinkt. De film hanteert een bijna ouderwetse manier van spanningsopbouw, zit vol leuke details, en heeft met Glover een echte blikvanger in de hoofdrol. Als hij tegen zijn kameraadje fluistert: ‘Let’s go to bed’, klinkt dat behoorlijk pervers. En laten we ook Ermey niet vergeten, die NA THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE hier opnieuw een horrorfilm verrijkt met een kostelijke boeman.

Copyright 2004 Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #62, voorjaar 2004.

© Mark van den Tempel
1 april 2004