Valentine(2001)

In het juli-nummer van Fangoria geeft regisseur Jamie Blanks (URBAN LEGEND) een opsomming van de special make-up effects die v贸贸r de release uit zijn nieuwe film werden verwijderd. Zo missen we onder meer de verbrande huid van iemand die met een gloeiend strijkijzer is bewerkt en de gapende keelwond van een ander slachtoffer. Het is de vraag of VALENTINE, waarin een psychopaat met lugubere Valentijnskaarten zijn slagerswerk aankondigt, beter af was geweest met een brand- en keelwond extra.

In een tijd waarin komisch bedoelde navelstaarderij het horrorgenre voortvarend blijft uithollen (SCARY MOVIE), grijpt Blanks terug op de no nonsense slasher uit het begin van de jaren ’80. Dat zou je met enige welwillendheid het go茅de nieuws kunnen noemen; in VALENTINE wordt nu eens niet uitvoerig aan andere horrorfilms gerefereerd. Niet openlijk, althans. De vier scenaristen die voor het flutverhaaltje de roman van ene Tom Savage bewerkten, citeren z贸nder bronvermelding namelijk wel uit CARRIE (pispaaltje krijgt emmer smurrie over zich heen), ALONE IN THE DARK (maniak met bloedneus) en PROM NIGHT (wraakmotief), plus alle films waarin de daders hun identiteit verbergen achter een masker uit de feestartikelenwinkel.

Helaas levert die terugkeer naar de bronnen van het genre weinig belangwekkends op. Wat genoemde voorgangers en films als FRIDAY THE 13TH nog een zekere ruige charme gaf – de groezelige low budget-atmosfeer, het plastische hak- en snijwerk in rubberen protheses – heeft in VALENTINE plaatsgemaakt voor een steriel, van ieder smetje ontdaan totaalbeeld waarin veel te mooie acteurs en actrices als fotomodellen op een catwalk voorbij paraderen alvorens vrijwel geruisloos naar het kerkhof te worden afgevoerd. Niet alleen blijft de spanning op het niveau van de gemiddelde tv-film steken, ook het camerawerk loopt met zijn overmaat aan close-ups en op het gangbare beeldbuisformaat afgestemde kadreringen slaafs vooruit op de latere video-release.

Was de slasherfilm twintig jaar geleden een onbehouwen boerenkinkel die er met een krat pils achter de kiezen stevig tegenaanging, tegenwoordig draagt hij driedelig grijs, houdt kantoor op de afdeling boekhouding en drinkt diet coke. Het wordt hoog tijd dat iemand hem weer eens terug de goot in trapt; daar gedijt hij het best.

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #51, juli/augustus 2001.

1 juli 2001
    Valentine