The Human Centipede (First Sequence)(2009)

‘It occupies a world where the stars don’t shine,‘ schreef Roger Ebert en weigerde the THE HUMAN CENTIPEDE I: FIRST SEQUENCE een sterretjesbeoordeling te geven. Regisseur Tom Six is Ebert er, blijkens de bij Eureka uitgebrachte dvd, nog steeds dankbaar voor.

Dat u voor THE HUMAN CENTIPEDE I: FIRST SEQUENCE de dvd uit Engeland moet halen, komt omdat Tom en zijn zus, producent Ilona Six, er bewust voor kozen de film niet in Nederland in de bioscoop te brengen. Zo kon het gebeuren dat een Nederlandse horrorfilm het afgelopen jaar prijzen voor Best Picture en Best Actor in de wacht sleepte tijdens het Fantastic Fest in Austin, Texas; verschillende andere prestigieuze filmfestivals veroverde en een Amerikaanse release kreeg – en wij vanuit de verte moesten toekijken.

Dat was onze collectieve straf voor de slechte kritieken van Six’ vorige, I LOVE DRIES. De film waarin volkszanger Dries Roelvink werd ontvoerd door twee moddervette fans en werd gedwongen voor spermadonor te spelen. Een tenenkrommend onleuke en wansmakelijke affaire.

De vraag is: verdiende THE HUMAN CENTIPEDE I: FIRST SEQUENCE betere recensies? Talloze Nederlandse horrorliefhebbers waren ervan overtuigd. Op voorhand. En zoiets wijst op een hype.

De opwinding is te begrijpen. De film gaat immer over Dr. Joseph Heiter (Dieter Laser), een krankzinnige Duitse chirurg die mensen achter elkaar naait: mond op anus. Zo schept hij uit twee Amerikaanse toeristes en één Japanse man het langste menselijk spijsverteringskanaal ooit. De arts heeft er een verhelderende diapresentatie bij gemaakt: ‘Digestion by A, passing through B, excretion by C.’ Dat is The Human Centipede, en wie wil dat nou niet zien?

Six begint de film op vertrouwde wijze, met een vrachtwagenchauffeur die in de berm gaat zitten te schijten en een dikke Duitser die vieze praatjes verkoopt aan voornoemde aantrekkelijke toeristes. De traditionele bimbo’s zijn op een traditioneel verlaten weg gestrand met de traditionele lekke band. Op zoek naar hulp bellen ze aan bij de Dr. Heiter – die ze vervolgens heel behulpzaam Rohypnol voert, ‘tze rape drug.’

THE HUMAN CENTIPEDE I: FIRST SEQUENCE is onderhoudend in de eerste helft. Six gebruikt veel rijders en regenmachines en die zorgen voor sfeervolle anticipatie op wat komen gaat. Te lachen valt er om de opzettelijk dik aangezette horrorclichés. De grafsteen, gewijd aan Dr Heiter’s vorige medische experiment ‘3-Hund’, is een leuke tease. Absolute troef van THE HUMAN CENTIPEDE I: FIRST SEQUENCE is echter de Duitse televisieacteur Dieter Laser. Met zijn moffenkop, accent en theatrale acteerstijl zet hij een waanzinnige, waanzinnige professor neer.

Grote probleem is, dat Six halverwege ook zijn andere kaarten op tafel moet leggen. Wat dan rest zijn drie acteurs die doen alsof ze aan elkaar vastzitten (gaasverband en witte broekjes zijn dan opeens toch een beetje laf) en een scenario dat verzandt in geschreeuw, gejammer en gehuil.

Een ontsnappingspoging of de politie die vragen komt stellen, zorgen niet voor spanning. In plaats daarvan lijken het scenario, het tempo en de camerastandpunten er louter op gericht de vernedering zoveel mogelijk uit te melken. Dr. Heiter leert zijn menselijke centipede de krant te bezorgen, gaat op de rug ervan zitten, slaat en schreeuwt ‘Bite my boots!‘ Het hoogtepunt bestaat eruit dat de Japanner, de eerste in de mensenketen, vroeg of laat een keer zal moeten poepen. ‘Swallow it Bitch!’

‘Of course the movie is about shit,’ verklaart Six vrolijk op het audiocommentaar. De overvloedige extra’s op de dvd maken duidelijk dat het succes waarschijnlijk mede te danken is aan de festivaloptredens van een filmmaker die overloopt van het enthousiasme. Daarbij opgetogen struikelend over zijn uitspraak, met als hoogtepunt de kreet die hij de twee toeristes op het audiocommentaar toewerpt wanneer ze in de problemen komen: ‘Yeah! What do you do then, hé?’

Six is bovendien een ster in oneliners: ‘This film is 100% medically accurate’, ‘Laser looks like a dehydrated Christoper Walken’ en ‘He’s just as crazy as I am’. Graag geeft hij zijn visie op een eventuele Hollywood-remake: ‘Tom Cruise in the front and Paris Hilton in the middle.’.  Six en de verbazingwekkende Laser pakken, tijdens een Q&A, de zaal volledig  in. ‘We’re just like Kinski en Herzog,’ roep hij, ‘Laser and Six!’.

‘Fantastic!‘ kirt de gespreksleider ademloos. Kennelijk reduceert Six’ vrijmoedige gebruik van de woorden ‘Ass’ en ‘Shit’ de collega’s overzee tot hersenloze pubers, want een andere journalist ziet er geen probleem in de ‘psychological’ en ’intelligent’ film te vergelijken met het werk van David Cronenberg. Alsof een schuine grap de Pullitzerprijs wint.

Maar goed, wie de foto’s ziet van de audities – waarbij de helft van de actrices kwaad wegliep en de andere helft heel schattig een kussentje kreeg voordat ze op de knieën moesten – kan niet anders dan sympathie voelen. Geen goede film, maar pret hebben ze wel gehad.

En Six’ weigering om in Nederland spitsroeden te lopen langs dit soort recensies, heeft hem in elk geval geen windeieren gelegd. Onlangs rondde hij de opnames af van THE HUMAN CENTIPEDE II (FULL SEQUENCE); succes is gegarandeerd. Toch heeft hij heeft weer drie soundbites om u warm te krijgen:

‘The next film will be with 12 people attached mouth-to-ass.’
‘This one will be 100% in-accurate’
‘The first film will be like My Little Pony compared to this one’