The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning(2006)

THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE BEGINNING is inmiddels de zesde aflevering in de reeks. Na het stompzinnige TCM: THE NEXT GENERATION (1994), met Renée Zellweger in de hoofdrol, leek Marcus Nispel de serie weer op het goede spoor te zetten met de remake uit 2003. De nieuwste editie maakt echter duidelijk dat, om in de beeldspraak te blijven, de gillende kettingzaag langzaam maar zeker out of gas raakt. Sterker: we horen ‘m bijna niet meer.

Wie zat er eigenlijk te wachten op een prequel? De grote kracht van de nachtmerrie die Tobe Hooper in 1974 op de wereld losliet, was immers de ontstellende redeloosheid en onontkoombaarheid van het geportretteerde kwaad. THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE werd niet beperkt door tijd of plaats, maar was een bijna magisch bezoekje aan de hel. Een film als een inktzwart geheim. Met TCM: THE BEGINNING halen scenaristen Sheldon Turner en David J. Schow het in hun hoofd om ons er de oorsprong van te gaan uitleggen.

Schow was overigens ook de scenarist van LEATHERFACE: TEXAS CHAINSAW MASSACRE III. De regie werd ditmaal in handen gegeven van Johathan Liebesman (DARKNESS FALLS). Producenten Michael Bay (ARMAGEDDON, BAD BOYS), Andrew Form en Brad Fuller waren, behalve voor de 2003 remake, ook verantwoordelijk voor de routinematige nieuwe versie van THE AMITYVILLE HORROR.

TCM: THE BEGINNING start in 1969, enkele jaren voor het origineel, in een kleine Texaanse stad. Net als iedereen in het plaatsje werkt Thomas Hewitt in het slachthuis. Het is een immense man met een mismaakt uiterlijk, wiens enige plezier in het leven lijkt te bestaan uit obsessief vleeshouwen. Wanneer het slachthuis de deuren sluit, durven zijn collega’s hem nauwelijks over zijn ontslag te informeren. En terecht, blijkt, want even later wordt uit deze Thomas Hewitt de iconische figuur van Leatherface geboren.

Ondertussen komen natuurlijk de vier verplichte jongeren door de streek gereden. Hoewel ze erg hedendaags ogen, worden we geacht te geloven dat hun verhaal zich afspeelt tegen de achtergrond van de Vietnamoorlog. Dean en Eric gaan zich melden voor militaire dienst, vriendinnetjes Chrissie en Bailey reizen mee. Vervolgens vallen de tieners in handen van sheriff Hoyt (R. Lee Ermey). Ook Hoyt maakt deel uit van het vreemde huishouden van de familie Hewitt, en vanaf dat moment kan het rennen, ronken en gillen dus beginnen.

Denk je dan.

Helaas doet de invloed van SAW en HOSTEL zich ook in TCM: THE BEGINNING gelden. Lijken de eerste tien minuten nog wat te beloven aan sfeer, al gauw verzandt de film in dom sadisme waarbij R. Lee Ermey ons bovendien teistert met ellenlange kletspraat. Leatherface komt er in deze film verbazingwekkend bekaaid vanaf, aangezien de meeste tijd opgaat aan de sadistisch bedoelde alleenspraak van Ermey. Zijn monologen zijn echter grappig noch angstaanjagend. Toch jammer van een acteur die ons als de onvergetelijke en spijkerharde drilsergeant Hartman in Kubricks FULL METAL JACKET daadwerkelijk wist te intimideren.

Wanneer Leatherface dan eindelijk zelf aan de bak mag, is dat een flink aantal keren zonder (!) zaag. Tegen het einde mag hij zijn gekoesterde instrument wel ter hand nemen, maar dat is dan puur voor chirurgische handelingen in de maagstreek. Waar is de Leatherface gebleven die eerst dreigend met z’n kettingzaag zwaait, de achtervolging uren volhoudt en de machine hysterisch laat gieren? Regisseur Liebesman kiest consequent voor uit het donker te voorschijn springende schrikmomenten en bloedvergieten, maar bouwt geen greintje spanning of angst op.

Tel daarbij op dat de jonge slachtoffers ook nog van motivaties voorzien moesten worden, en de teleurstelling is compleet. Dean wil eigenlijk helemaal niet in Vietnam vechten en vlucht liever met zijn vriendinnetje naar Mexico. Zo blijkt zelfs een kettingzagenmoord aanleiding te zijn tot emotionele groei, een les in patriottisme en herwonnen moed… en dat dan weer in nog meer dialoog.

Kortom: veel gelul, weinig zaag.

DI: RCV (NL) (NL: 16 november/BE: 7 februari)

Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 november 2006.