SILVER BULLET(1985)

Met het toverwoord ‘built-in audience’ gingen producenten begin jaren ’80 elke bestseller van Stephen King te lijf. Dat leverde een paar goede films op, maar met FIRESTARTER (Mark L. Lester) en CHILDREN OF THE CORN (Fritz Kiersch) leek de rek er in 1984 uit. Toen producent Dino De Laurentiis, die eerder de ijzersterke verfilming van The Dead Zone had verzorgd, een paar maanden later met het aardige drieluik CAT’S EYE (Lewis Teague) en SILVER BULLET op de proppen kwam, spraken verschillende recensenten al meesmuilend over ‘Stephen King’s Movie of the Month’.

Gebaseerd op King’s geillustreerde ‘noveletta’ Cycle of the Werewolf (een kalender volgens de regisseur) en met een scenario van King zelf, verhaalt SILVER BULLET over een typisch klein King-stadje dat geteisterd wordt door een weerwolf. De gehandicapte Marty (Haim) en zijn zus Jane (Follows) zijn aanvankelijk de enigen die in het bestaan van de lycantroop geloven. Wat de film gemeen heeft met de betere King-verfilmingen is dat King’s puntige schetsen van small town folk bewaard zijn gebleven. Het hart van de film is de relatie tussen Marty (Haim) en zijn oom Red (Busey), het zwarte schaap van de familie, die voor hem een stoere, gemotoriseerde rolstoel bouwt, de Silver Bullet. Het charmante aan de film is dat Marty’s handicap hem op geen enkele manier tot een meer kwetsbare held maakt. Hooguit kwetsbaar op een andere manier: tijdens achtervolging dreigt Marty’s brandstof op te raken. De scènes met de kinderen werken het beste en regisseur Attias, die het leuke audiocommentaar verzorgde, slaat dan ook de spijker op zijn kop wanneer hij zegt dat SILVER BULLET een spannende jeugdfilm had kunnen zijn als het geweld wat minder excessief was geweest. Maar producent Dino ‘definitely wanted some gore’, aldus Attias. Voor de regisseur is het allemaal 17 jaar geleden, lang genoeg om zonder schroom alle minpunten van de film te onderkennen. Te beginnen met de lelijke, weinig geloofwaardige weerwolf van Carlo Rambaldi. Attias: ‘Misschien lag het aan het budget, maar onze weerwolf leek nog het meest op een man in een hondenpak.’ Heel verstandig liet hij het creatuur zo veel mogelijk buiten beeld. Over de bedenkelijke ‘moraal’ van de film – alle slachtoffers zouden het op de één of andere manier verdiend hebben om aan stukken gereten te worden – heeft hij nu ook zijn twijfels. Attias is zelfs zo verwoed bezig plotgaten en ongeloofwaardigheden aan te wijzen, dat langzaam maar zeker de indruk ontstaat dat SILVER BULLET bij lange na niet de film is die hij had kunnen zijn. Maar afgezet tegen die andere ‘Stephen King Movies of the Month’ scoort hij boven het gemiddelde. EXTRA’S: *** Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #53, p21.

Silver Bullet
    95 minuten
    Daniel Attias