RECENSIE

SEI DONNE PER L’ASSASSINO / BLOOD AND BLACK LACE (…

Mario Bava (1914-1980) stond niet alleen aan de wieg van de Italiaanse horrorfilm, hij schiep met het invloedrijke SEI DONNE PER L’ASSASSINO ook nog de giallo, de bloederige Italiaanse thriller die getuige Dario Argento’s NON HO SONNO / I CAN’T SLEEP (2001) nog steeds levensvatbaar is.

Aan de basis van SEI DONNE staat een uitgekiend scenario over de jacht op een maniak die de modellen van een chique modehuis ombrengt. Het probleem is dat alle medewerkers van het modehuis wel iets te verbergen hebben en zo het onderzoek bemoeilijken. In tegenstelling tot de vele navolgers bezit Bava’s film juist een logisch en strak script, en hoofdrolspelers Mitchell en Bartok brengen hun amour fou absoluut overtuigend. Daarnaast haalde Bava alles uit de kast om de kijker met visuele hoogstandjes te verrassen en benaderde hij iedere moordscène als een kunststuk op zich. De beelden van half ontklede dames, de experimentele belichting, de felle kleuren en het brute, seksueel getinte geweld waren destijds schokkend en vernieuwend, maar zorgen ook nu nog voor een intense filmervaring. De film geldt als de eerste bodycount movie, en fans van de FRIDAY THE 13TH en de HALLOWEEN-films die Bava’s meesterstuk niet kennen, zullen net als bij diens EGOLOGIA DEL DELITTO / BAY OF BLOOD (1971) enkele déjˆ-vu’s ervaren. Maar ook in het werk van regisseurs als Brian de Palma, Dario Argento, Martin Scorsese en Quentin Tarantino bevindt zich menige verwijzing naar het oeuvre van de maestro. Bava was met deze archetypische thriller zijn tijd ver vooruit, zoveel is zeker: SEI DONNE PER L’ASSASSINO werd geen bioscoophit en de meeste kranten in Italië spraken van een ‘puur commercieel en wat vulgair werk’. BEELD EN GELUID Zo’n tien jaar terug zag ik de film voor de eerste keer op een Engelse tape, die de beeldvullende en geknipte Amerikaanse versie bevatte. Daarna stuurde een bevriende Belgische verzamelaar me de Franstalige versie van het label Fil A Film, die me de bek deed openvallen: deze bloedmooie 1.77 print was ongeknipt en bevatte een andere, veel fraaiere optiteling. Dezelfde versie is gebruikt voor deze dvd, met de keuze om het geluid in het Engels, Frans of Italiaans te horen, eventueel met Engelse ondertitels, maar om onduidelijke redenen is de beeldratio omgezet naar 1.66. Gelukkig maakt het weinig verschil, want de extreem felle kleuren zijn oogverblindend en strak, het beeld is scherp, het geluid is goed. Dit is SEI DONNE PER L’ASSASSINO in optima forma, een hemels genot voor de ware Bavafiel. EXTRA’S Verschillende trailers van SEI DONNE (waaronder de spectaculaire Italiaanse) en andere Bava films, liner notes en audiocommentaar van Video Watchdog’s Tim Lucas, en op een extra kanaal valt voor het eerst de prachtige soundtrack van Carlo Rustichelli te beluisteren. Het leukst zijn de twee interviews. Voormalig topmodel Mary Arden heeft de film pas onlangs voor het eerst gezien en laat nogal stijfjes weten dat ze ‘aangenaam verrast’ is. Wijlen Cameron Mitchell daarentegen zet in kleurrijk taalgebruik Bava op een voetstuk en noemt hem de meest onderschatte regisseur ooit. SN-KOOPADVIES Vanuit historisch oogpunt is dit natuurlijk een razend interessante schijf die genrefanaten niet mogen missen, maar ook liefhebbers van bijzondere thrillers kunnen deze dvd blind aanschaffen. Copyright Mike Lebbing. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #49, p15.

27 april 2011
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.