Predators(2010)

Na de dubbelslag van ALIEN en ALIENS wekt de titel PREDATORS bepaalde verwachtingen die in de trailer lijken te worden ingelost. De reclamespot voor het vervolg op PREDATOR blijkt echter misleidend, al vindt producent Robert Rodriguez dat we daarover niet moeten zeuren.

Een jaar voor de komst van John McTiernans PREDATOR liet James Cameron met ALIENS zien dat een vervolg op een genreklassieker geen flauwe herhaling van zetten hoeft te zijn. ALIEN was een zeer geslaagde kruising tussen de horror en sciencefictiongenres, Cameron voegde daar elementen uit oorlogsfilms aan toe en verhoogde de inzet door niet één, maar een hele roedel monsters op de helden los te laten. Monstermaker Stan Winston kon daarbij flink uitpakken met variaties op de oorspronkelijke creatie van H.R. Giger en kreeg na de triomf van ALIENS bij PREDATOR de vrije hand om zelf een origineel buitenaards monster te scheppen. Inhoudelijk sloot de film ook aan op Camerons vervolg, want opnieuw leverde de buitenaardse dreiging strijd met een groep elitesoldaten, aangevoerd door Arnold Schwarzenegger.

Na een amusant vervolg en twee matige kruisbestuivingen met de ALIEN-serie, grijpt PREDATORS terug op de oorspronkelijke film uit 1987 en de voorzet van James Cameron. Dat laatste blijkt niet alleen uit de titel, maar ook uit het door producent Robert Rodriguez in 1994 bedachte uitgangspunt, dat een groep van de aarde ontvoerde beroepsdoders op een verre planeet tegen een meute predators uitspeelt. Het ontbrak Rodriguez en regisseur Nimród Antal echter aan de middelen die Cameron ter beschikking had en dat wreekt zich in een film die de ambities van de makers noch de verwachtingen bij de liefhebbers afdoende kan inlossen.

Die verwachtingen werden flink opgeschroefd met een trailer waarin Adrien Brody door een dik dozijn buitenaardse richtlasers wordt afgetast. In de film wordt de acteur in hetzelfde beeld door een enkele Predator op de korrel genomen. Rodriguez werd voor de camera’s van MTV ter verantwoording geroepen en gaf daarbij te kennen liever een trailer te zien die de essentie van een film kernachtig samenvat, dan een spotje dat de hele plot weggeeft. Daar zit wat in, maar het neemt niet weg dat er van het handjevol monsters in PREDATORS te weinig dreiging uitgaat. Dat ligt niet alleen aan hun aantal, maar ook aan de stugge rubber pakken van de monstermakers van de KNB EFX Group, die lang niet zo overtuigend ogen als de oorspronkelijke variant van wijlen Winston.

Voor een veredelde B-film beschikt PREDATORS wel over een sterke rolbezetting, waarin Adrien Brody de leiderschapsrol verrassend overtuigend vervult, en Laurence Fishburne als een amsuante Gekke Henkie opduikt. Zwakke schakel in het scenario is het doorzichtige mysterie rond het personage van Topher Grace: alle ontvoerden blijken na hun dropping in het buitenaardse jachtdomein op aarde als soldaten of moordenaars actief te zijn geweest, maar Grace stelt er als arts te hebben gewerkt. Daar verwondert niemand zich over, tot er conform het scenariohandboek naar een onthulling in de derde akte wordt toegewerkt. Gaap.

Met een uitgestorven buitenaardse locatie die er als een alledaagse jungle uitziet, en een muzikale ondersteuning die ook al zwaar leunt op elementen uit de oorspronkelijke film, blijft PREDATORS in alles een zwakke echo van het origineel van John McTiernan. De film is vermakelijker dan de twee delen ALIEN VS PREDATOR, maar de lat had wel wat hoger mogen worden gelegd.

Di: Warner Bros. (BE: 14 juli / NL: 29 juli)

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 juli 2010.

29 juli 2010