LASERDISC

Night of the Living Dead(1968)

Het was wel even schrikken. Na vele maanden uitstel was hij eindelijk gearriveerd: de 25th Anniversary Collector’s Edition van de zombieklassieker NIGHT OF THE LIVING DEAD. Er werd topklasse beloofd en deze film hoort in de permanente collectie, maar hij kostte wel een kleine fl250,-. Dus toen de eerste beelden op het scherm van abominabele kwaliteit bleken, zonk mijn hart me langs m’n portemonnee in de schoenen.

Na enkele lange seconden van vertwijfeling bleek ik het slachtoffer van een effectieve flauwe grap. Het afgeragde videobeeld barstte in stukken uiteen om het logo van het nieuwe laserdisclabel Elite te tonen, waarna onder donderend surroundgeraas George Lucas’ THX-predikaat voor topkwaliteit van beeld en geluid werd afgegeven.

Wat volgde stelde niet teleur. Het is dezelfde goeie ouwe film en helaas zal hij nooit meer de indruk maken van ‘die eerste keer’, maar deze NIGHT ziet er geweldig uit. Natuurlijk kan de Dolby-surround knop na de THX-introductie dichtgedraaid, want ‘Monaural Audio’ is en blijft gewoon mono, maar de door regisseur Romero goedgekeurde kopie van het originele 35mm-negatief biedt detail, contrast en scherpte waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde. Bij de beeldkwaliteit heb ik één kanttekening. Op verschillende plaatsen in de film bevriest het beeld aan het eind van een shot (bv. Chapter 2, 3m20s). Het duurt maar een fractie van een seconde en is nauwelijks storend, maar ik vraag me af of het hier gaat om een euvel in het oorspronkelijke materiaal of in de overzetting daarvan. Kennis schiet me tekort, waardoor u en ik zullen moeten wachten op de ongetwijfeld allesonthullende bespreking in de laser-bijbel Video Watchdog. Van de twee discs van deze jubileumeditie is de eerste gevuld met een CLV-weergave van de film. De audio bevat op de twee analoge kanalen lopend commentaar van respectievelijk crew-leden Romero, Russo, Hardman en Eastman en cast-leden Bill Hinzman, O’Dea, Keith Wayne e.a.

De tweede disc (CAV) biedt een schat aan extra’s. Sinds de Criterion-publicatie van THE KILLER, waarop de complete doopceel van John Woo werd gelicht, zag ik niet zo’n weelderige supplementary section. Maar de informatieve waarde variëert in dit geval sterk, van hoog (het complete script, de originele trailers) tot middelmatig (honderden foto’s, commercials van Romero’s firma Latent Image) tot nihil (een belabberd video-interviewtje met actrice Judy Ridley, de korte spoof NIGHT OF THE LIVING BREAD). Al met al is biedt deze laserdisc de ultieme weergave van een horrorklassieker EN een haast huiselijk kijkje op de low-budget origine van de film. De ironie van de gepeperde prijs zal Romero zeker niet ontgaan zijn.

Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #16, december 1994.

Night of the Living Dead
© Bart Oosterhoorn