NETHER HORROR COLLECTION, THE

‘Horror’ kent in Nederland een relatief enthousiaste cultus, verantwoordelijk voor o.a. het Weekend of Terror en bladen als Camera Obscura en Schokkend Nieuws. Vreemd eigenlijk dat deze geestdrift tot dusverre niet tot grootse cinematografische prestaties heeft geleid. Natuurlijk, DE LIFT was veelbelovend maar al weer o zo lang geleden; en denkt iemand nog met veel enthousiasme terug aan pakweg AMSTERDAMNED of DE JOHNSONS?

Wie herinnert zich überhaupt DE TUSSENTIJD nog?.De samenstellers van The Nether Horror Collection hebben hun sleepnetten door de modderpoel van de vaderlandse horror gehaald en zijn met een tiental bescheiden pareltjes tevoorschijn gekomen. Want het moet gezegd: The Nether Horror Collection is een bijzonder onderhoudende kijkervaring. Een aantal van de hier gepresenteerde werkjes lijkt mij uitermate geschikt als voorfilm in de bioscoop, een fenomeen dat dringend aan herwaardering toe is. De tape biedt bovendien enig vertrouwen in de toekomst: sommige van de recente produkties geven blijk van een onmiskenbaar talent bij de makers, talent dat zich hopelijk niet alleen op de sprint maar ook op de lange afstand zal weten te manifesteren. De eerlijkheid gebiedt mij de lezer mede te delen dat ik aan twee van de hier verzamelde films een bescheiden bijdrage heb geleverd: BURP! en THE GREAT ROCK ‘N ROLL MASSACRE PART 1 + 2. Daarmee zijn meteen twee van de meest amateuristische Ð maar niet per se slechtste Ð films van de compilatie genoemd. BURP! (over een telefooncel ‘from hell’) was Will Wissink’s afstudeerproject aan de NFTA en won prijzen in o.m. Tours en Odense. Helaas heeft Wissink zich sindsdien voornamelijk met televisiewerk bezig gehouden. THE GREAT ROCK ‘N ROLL MASSACRE is een hilarische en uiterst energieke horrorclip waarin een hoofdrol is weggelegd voor Weekend of Terror-ist Jan Doense. Twee andere films zijn van v——r 1990: Hans Heijnen’s stemmige, maar inmiddels wat gedateerde DE VLIEG (1985) en Dick Maas’ PICKNICK (1977). Maas’ vingeroefening heeft met de recentere BLOODY MARY van Fulco Lorenzo en Mark van Uchelen het mop-met-een-clou karakter gemeen. De laatstgenoemde film werpt 35mm-allure en een verzorgde ‘look’ in de strijd, maar moet het duidelijk afleggen tegen Maas’ uiterst geraffineerde timing en spelregie. Aan ZOMBI 1 en THE BITCH IS BACK werd in SN #21 reeds de nodige aandacht besteed. ZOMBI 1 is een soms wat kinderlijke, maar altijd enthousiaste hommage van Richard Raaphorst aan diverse dubieuze Italianen, waarin ogen op stokjes worden geprikt en oversexte jongeren met vooruitziende blik (de makers hebben de film gedateerd op 1969!) op het graf van Wim Vink staan te pissen. Tjebbo Penning geeft met THE BITCH IS BACK een zeer teleurstellende uitwerking aan een ijzersterk gegeven: een opblaasbare sexpop neemt wraak. De film ziet er goed uit en heeft een overdonderende score, maar mist spanningsopbouw doordat het verhaal te abrupt begint. Ook zie ik sexpop Lorena geen Oscar winnen. Richard van Kruysdijk’s verbeelding van de gedachtenwereld van een waanzinnige onder de titel INKT levert fraaie beeldpoëzie op (een tien met een griffel voor de art direction!). Wel implodeert de film bijkans onder het gewicht van zijn eigen pretenties: iets lichtvoetiger mag wel, jongens! Net als INKT doet VISITE van Robert Broekhof op het eerste gezicht vrij experimenteel aan, terwijl in essentie gebruik gemaakt wordt van een traditionele vertelstructuur. Met deze films bevinden we ons overigens in de buitenwijken van de horror. Een bijzonder prettige verrassing vormt Chris Mitchell’s Engelstalige THE PRODIGAL SON, waarin moederliefde die grenst aan kannibalisme centraal staat. Goed gegeven, goed acteerwerk, een paar uiterst nare scènes en een beeld dat nog lang op mijn netvlies gebrand zal blijven: het feesthoedje op het crisishoofd van Roy Ward. ‘2 Hours Extreme Entertainment’, kondigt de inlay van The Nether Horror Collection aan. ‘Extreme’ is misschien een groot woord voor wat deze kinderen van Wim Vink en Tineke Verburg te bieden hebben, maar ‘entertainment’ is het zeker. *** Copyright Matthijs Linnemann. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #24, p11.