My Bloody Valentine 3D(2009)

Na het rampzalige SCAR 3D was twijfel gerechtvaardigd, maar MY BLOODY VALENTINE 3D bewijst dat horror-met-een-brilletje wel degelijk werkt. Een maand na de release van FRIDAY THE 13TH hebben we zowaar een tweede leuke slasher in de bioscopen.

Dat is om nog twee redenen opvallend. Ten eerste heeft regisseur Patrick Lussier weliswaar een mooie staat van dienst als editor (o.a. voor Wes Craven en Guillermo del Toro), maar zijn eigen films maakten tot nu toe weinig indruk. DRACULA 2000 (plus twee direct-to-video sequels) en WHITE NOISE 2: THE LIGHT: wie herinnert zich ze nog? De tweede reden is dat de Canadese film waarop deze remake is gebaseerd, MY BLOODY VALENTINE (George Mihalka, 1981), ook geen groot meesterwerk was. De film kopieerde de formule van HALLOWEEN en deelde ook met FRIDAY THE 13TH, BLACK CHRISTMAS en APRIL FOOL’S DAY de gimmick van de bijzondere kalenderdagen.

De remake MY BLOODY VALENTINE 3D werd alleen in Japan (!) daadwerkelijk op 14 februari uitgebracht. Jammer, want het draait allemaal nog steeds om ‘The Valentine’s Day Massacre’ en de film is een goede aanleiding om met kloppend hart tegen elkaar aan te kruipen.

Enige zelfspot is bij dit genre onvermijdelijk en dus laat Lussier ons kennismaken met een kleine ‘inbred mining community’ genaamd ‘Harmony’. Jaren geleden vond daar een vreselijk mijnongeluk plaats en de enige overlevende verergerde het leed door zijn frustratie op bloedige wijze af te reageren. Kompel Harry Warden maakte die nacht maar liefst tweeëntwintig slachtoffers, alvorens te worden neergeschoten. Alleen Axel (Kerr Smith), Sarah (Jaime King), Irene (Betsy Rue) en Tom Hanniger (Jensen Ackles) overleefden het bloedbad. Net lang genoeg om, tien jaar later, getuige te zijn van de terugkeer van de moordenaar: een angstaanjagende figuur met gasmasker, mijnbouwhelm en – uiteraard – pikhouweel.

Ex-sheriff Burke (Tom Atkins) herinnert zich de Valentine’s Day Massacre nog als de dag van gister en is er dus stellig van overtuigd dat Harry Warden is teruggekeerd. Een leeg graf lijkt zijn gelijk te bewijzen. Maar Axel, inmiddels getrouwd met Sarah, koestert een andere verdenking. De nieuwe moorden vallen namelijk precies samen met de terugkeer, na jaren van afwezigheid, van Tom Hanniger. Hij is naar Harmony gekomen om de oude mijn te verkopen. Maar is Tom niet een ál te gemakkelijk zwart schaap? De verkoop van de mijn is impopulair bij de lokale bevolking en Axel heeft zo z’n eigen redenen om iets tegen Tom te hebben. Het lijkt erop dat alleen Sarah nog gelooft in de Toms onschuld.

Lussier maakt veel werk van de onderlinge verhoudingen en zijn red herrings. Dat is riskant want we zitten natuurlijk niet te wachten op middelmatige acteurs en soapdialogen. Hij komt er mee weg, en dat is vooral omdat MY BLOODY VALENTINE 3D zeer wel slaagt op de onderdelen spanning, vaart, humor en bloedvergieten. Wat dat laatste betreft laat de film het, destijds hevig gecensureerde, origineel gemakkelijk achter zich. Er is meer dan één manier waarop men een pikhouweel in een menselijk schedeldak kan slaan en Lussier toont ze allemaal. Actrice Betsy Rue doet dat ook op haar manier. Niet alleen is zij een van die zeldzame horrordames die wél, en buitengewoon fel, terugvecht. Ze doet dat ook nog eens minutenlang spiernaakt.

Dat is misschien een moment om even uw beslagen brilletje te poetsen. Want inderdaad, bij de ingang van de bioscoop krijgt u zo’n 3D-bril uitgereikt. Lussier gebruikt het 3D–effect natuurlijk volop om houwelen en rondspattende onderkaken op de kijker af te vuren. Minder spectaculair, maar wel sfeerverhogend zijn de momenten dat we ons voelen wegzakken in de diepte van de mijnengangen. We weten dat ‘ie daar weer is: Harry Warden, de killer-kompel. Maar, 3D of niet, we zien hem steeds net te laat – en zo hoort dat.

Lussier heeft de smaak te pakken. Hij tekende onlangs voor CONDITION DEAD: het verhaal van een groep professionele zombiejagers. In 3D.

Di: RCV (NL: 12 maart / BE: 29 april)

Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 maart 2009.