Iedereen heeft wel zijn eigen favoriete Stephen King-verfilming, maar zo mooi als eind jaren zeventig, begin jaren tachtig wordt het waarschijnlijk nooit meer. CARRIE, THE SHINING en THE DEAD ZONE zijn genreklassiekers, die hun kwaliteit niet zozeer aan het voorwerk van de bestseller-auteur ontlenen als wel aan de brille van de betrokken regisseurs.
MISERY uit 1990 is een solide middenmoter; een door regisseur Rob Reiner effectief geënsceneerd Kammerspiel naar een van Kings meest persoonlijke romans. James Caan speelt een auteur die een punt besluit te zetten achter zijn succesvolle reeks kasteelromans rond de figuur Misery. Met het manuscript op weg naar zijn uitgever, raakt hij met zijn auto verzeild in een sneeuwstorm. De auto slaat over de kop, de schrijver verliest het bewustzijn, om vervolgens weer bij te komen in het afgelegen huisje van zijn door Kathy Bates intens gespeelde ‘number one fan’. En dan begint de narigheid pas goed.
De tot dan toe relatief onbekende Bates zag haar inzet beloond met een Oscar, maar ook Caan is sterk in een rol die door ‘grotere’ acteurs als Harrison Ford geweigerd werd, omdat ze zich niet een film lang door een vrouw wilden laten koeioneren. Dat laatste is een van de aardigste ‘onthullingen’ op deze met twee commentaartracks (van Reiner en scenarist William Goldman) en een making of uitgeruste dvd. Ook wordt de bekendste scène uit de film – waarin Bates met een hamer de enkels van Caan verbrijzelt – nog eens doorgelicht. Goldman volgde het boek en liet Caans voeten er afhakken; Reiner zwakte de gruwel enigszins af omdat de kijker een man zonder voeten nooit meer als uiteindelijke ‘winner’ zou accepteren. Voorzichtigheid won het dus van grand guignol, maar Reiner had wel gelijk, zoals ook Goldman inmiddels toegeeft. De hamer heeft geschiedenis geschreven.
Distributie: MGM. Release: 27 november 2002. Copyright: Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #57, online gepubliceerd op 27 april 2011.