The Killer(1989)

Vijf jaar na de succesvolle première in Hong Kong werd het explosieve THE KILLER (1989) op inititatief van Jan Doense in Nederland in de bioscoop uitgebracht. Regisseur John Woo was toen al in Hollywood actief, maar had met het amusante Jean-Claude Van Damme-vehikel HARD TARGET nog weinig indruk gemaakt. Dat droeg er ongetwijfeld toe bij dat zijn Chinese gangsterfilm bij ons flopte. Nu Woo met het eveneens ten onrechte geflopte windtalkers zijn sublieme oude stijl ook in Hollywood weer botviert krijgt zijn beste gangsterfilm op dvd een herkansing, bij de specialisten van Hong Kong Legends.

In het fraaie eerbetoon aan Jean-Pierre Melville’s klassieker LE SAMOURAI stapt Chow-Yun Fat in de schoenen van Alain Delon: als huurmoordenaar Jeff aanvaardt hij een allerlaatste klus, om vervolgens te ontdekken dat er voor gangsters geen rustige oude dag is weggelegd. Woo serveert een zeldzaam enerverende cocktail van hoogoplopend melodrama en stilistisch virtuoos uitgewerkte kogelballetten, en die laatste komen in het smetteloze widescreen-formaat optimaal tot hun recht. Onvermeld op het hoesje is de aanwezigheid van het oorspronkelijke Kantonese geluidsspoor, dat de bijgeleverde en hondsberoerde Engelse variant overbodig maakt. De onvermijdelijke HKL-sportcommentator Bey Logan levert tekst en uitleg, waar we liever naar Woo en zijn steracteur hadden geluisterd. Het handjevol deleted scenes is weinig opzienbarend, maar de drie interviews met cameraman Peter Pau en acteurs Sally Yeh en Kenneth Tsang zijn aardig, en bieden met de fraaie schiettent-menu’s genoeg compensatie voor het gemis van de twee mannen die met THE KILLER geschiedenis schreven. EXTRA’S ** Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #57, p48.

The Killer
    111 minuten
    John Woo