HIGHWAY TO HELL(1991)

Voordat hij in Hollywood zijn sporen verdiende met de succesvolle komedie DROP DEAD FRED maakte onze landgenoot Ate de Jong zijn Amerikaanse speelfilmdebuut met de onderhavige film. Het duurde lang voordat HIGHWAY TO HELL uitgebracht werd, naar verluidt vanwege een artistiek meningsverschil tussen regisseur en producent. Laatstgenoemde kwam als winnaar uit de strijd en drukte zijn stempel op de montage van de film, waarna De Jong zijn handen er vanaf trok.

Of er ooit een director’s cut van HIGHWAY TO HELL komt valt te betwijfelen, dus zullen we het moeten doen met de versie die nu op video verschijnt. En die is (sorry, Ate) het aanzien best waard. In feite is HIGHWAY TO HELL een road movie, gesitueerd in de hel. Teenagers Charlie (Lowe, Rob’s broer) en Rachel (Swanson, ook te zien in BUFFY THE VAMPIRE SLAYER) worden op een verlaten weg aangehouden door de bizarre motoragent ‘Hellcop’ (Graham), die om onduidelijke redenen Rachel in de boeien slaat en haar afvoert. Charlie zet de achtervolging in en belandt in de hel, in deze film overigens niet te onderscheiden van een doorsnee Amerikaans woestijnlandschap. Hellcop blijkt een gezant van de duivel zelf (Bergin, zonder bokkepoten), die zijn meester regelmatig van jonge maagden moet voorzien. Van een verhaal is in HIGHWAY TO HELL eigenlijk geen sprake; het is meer één continue achtervolging, waarbij Charlie van de ene verschrikking (een hitsige vrouwelijke demon) in de andere (een kroeg vol zombies) rolt alvorens zijn geliefde uit de klauwen van het kwaad te kunnen bevrijden. Een onderhoudend, degelijk gefabriceerd niemendalletje. **1/2 Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #0, p15.

Highway to Hell
    94 minuten
    Ate de Jong