Frailty(2001)

Bill Paxton is een uitstekend acteur die er in is geslaagd na twintig jaar trouwe dienst nog steeds vrijwel onbekend te zijn. Dat komt deels doordat hij vaak in films zit waar trucages de dienst uitmaken, zoals TWISTER en MIGHTY JOE YOUNG. Maar het is ook Paxtons eigen schuld. Weinig acteurs kunnen zo goed een gewone man spelen, en daar val je nu eenmaal niet mee op (terwijl Jack Lemmon je zou kunnen vertellen dat dit eigenlijk de moeilijkste rollen zijn).

Zet Paxtons beheerste rol in A SIMPLE PLAN maar eens naast die van Billy Bob Thornton in dezelfde film, en je ziet het verschil tussen kleine en grote gebaren. Nu heeft Bill Paxton zelf een film gemaakt, en weer dreigt vergetelheid. En weer is het doodzonde. In een rechtvaardiger wereld was frailty het startsein geweest voor een glanzende carrière als filmmaker. Nu moeten we maar afwachten of Paxton een tweede kans krijgt. In zijn regiedebuut speelt hij een alleenstaande vader uit het Amerikaanse Zuiden, die zijn uiterste best doet zijn twee jongens de warmte en aandacht van een normaal gezinsleven te geven. Daar hoort ook een religieuze opvoeding bij, en hier gaat het mis. Want vader krijgt op een nacht een visioen van een aartsengel. God draagt hem op de duivels in zijn omgeving te vernietigen. En zijn jongens moeten hem daarbij helpen. Let wel, de twee zoons zijn zeven en tien jaar oud. Aanvankelijk slaan ze geen acht op vaders beweringen. Tot hij ze op een avond meeneemt naar de schuur, waar hij een duivel vasthoudt. Het blijkt een volstrekt onschuldige man uit de buurt, maar pa houdt vol: de engel heeft hem aangewezen, dus moet hij dood. De ene zoon gelooft zijn vader, de andere niet. Een conflict is geboren dat 25 jaar later nog doorwerkt. FRAILTY is een psychologische thriller die ook horrorliefhebbers bedient. We zien geen van de moorden daadwerkelijk in beeld plaatsvinden, maar het maakt de film er niet minder spannend om. De raamconstructie, die in het heden begint en eindigt, zorgt dat de film naar een verrassende ontknoping kan toewerken. Niet iedereen zal de climax aannemelijk vinden, onverwacht is hij zeker. De sfeer is die van de gothic horror, in het bijzonder klassieke shockers als night of the hunter en vooral the beguiled, een film die Paxton zelf als inspiratiebron noemt. De nieuwbakken regisseur heeft zich in elk geval omringd met talent, van veteraan Bill Butler achter de camera tot Texaanse vrienden Matthew McConaughey en Powers Boothe in de cast. Maar FRAILTY is in de eerste plaats het verslag van een geestelijke ontsporing. Paxton haalt hier alles uit zijn nice guy-imago. Je kunt gewoon niet geloven dat zo’n toegewijde vader zulke monsterlijke ideeën ontwikkelt. Zelden had het kwaad zo’n sympathiek gezicht. Het knappe van FRAILTY is dat Paxton een complex gegeven simpel weet uit te werken. Het gevolg is dat de film nog doorwerkt, lang nadat de eindcredits gepasseerd zijn. *** 1/2 Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #57, p30.

Frailty
    100 minuten
    Bill Paxton