Fragile(2005)

Een jaar na het in alle opzichten geslaagde EL MAQUINISTA / THE MACHINIST komt het Catalaanse productiehuis Filmax met FR脕GILES / FRAGILE, waarin getalenteerd cameraman Xavi Gim茅nez wederom een kwetsbaar ogende internationale ster voor de lens krijgt.

Bij de voorganger vormde het voor de film uitgemergelde lichaam van acteur Christian Bale niet alleen een schokkende attractie op zich. Diens fysieke conditie vatte het thema van de film treffend samen: de machinebankwerker werd letterlijk verteerd door een slecht geweten. De ster van FRAGILE is Calista Flockhart, die al jaren door de roddelpers vervolgd wordt vanwege haar fragiele voorkomen. De filmtitel lijkt haar dus letterlijk op het lijf geschreven, en wie de graatmagere Amerikaanse actrice niet eerder op een groot doek zag zal mogelijk opnieuw geschokt zijn. De derde horrorfilm van Jaume Balaguer贸 (LOS SIN NOMBRE / THE NAMELESS, 1999; DARKNESS, 2002) gaat in zekere zin inderdaad over de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam, maar het thema ontbeert de psychologische onderbouwing die THE MACHINIST een flinke meerwaarde gaf. Sterker nog: er wordt werkelijk geen woord vuil gemaakt aan de fysieke gesteldheid van la Flockhart. En dat verbaast, zeker omdat ze zich hier als verpleegster in een ziekenhuis begeeft. Al snel blijkt dat de aandacht van regisseur en co-scenarist Balaguer贸 meer uitgaat naar spookhuisconventies dan naar de achtergrond van zijn protagonisten. Het ziekenhuis op het Britse Isle of Wight staat op punt van sluiting en Flockhart wordt tijdelijk ingehuurd om een kinderafdeling nog even in bedrijf te houden. Mysterieuze botbreuken voeren haar uiteindelijk naar de reeds jaren afgesloten eerste verdieping, waar misstanden uit een ver verleden gruwelijke sporen hebben nagelaten. Echt verrassen doet het plotje niet, temeer daar Balaguer贸 erg traag en omslachtig naar de verplichte onthulling toewerkt. Boe roepen kan hij wel, maar het is niet genoeg om de film eng of spannend te maken. Uit een interview dat de Spaanse topgrimeur David Marti (HELLBOY) eerder dit jaar aan het Franse Mad Movies gaf, blijkt dat FRAGILE oorspronkelijk eindigde met een spectaculaire kettingreactie van plastische verbeelde botbreuken bij kinderen, en dat de skeletten van twee volwassen personages van binnenuit verbrijzeld werden. De bij het artikel afgedrukte foto鈥檚 ogen buitengewoon verontrustend, maar tot diens frustratie en ergernis kreeg Marti van de regisseur te horen dat bijna alle trucages bij de montage overbodig waren bevonden. Balaguer贸 had namelijk geconstateerd dat FRAGILE een aanmerkelijk elegantere film was geworden dan hij had voorzien, dus al dat nare gedoe deed alleen maar afbreuk aan de stijlvolle thriller. Mogelijk zag producent Julio Fern谩ndez een tweede triomf als THE MACHINIST voor zich. Hij slaagde er in ieder geval in een prestigieuze premi猫re op het festival van Veneti眉 te regelen. Maar daar hield het succesverhaal wel zo鈥檔 beetje op. Het gevolg van de keuzes van Balaguer贸 is dat FRAGILE op zijn best een fraai ogende, maar slappe thriller genoemd kan worden. Als horrorfilm overtuigt het zaakje in ieder geval niet meer. No es carne, ni pescado, zeggen we dan in gebroken Spaans. FRAGILE is vlees noch vis. * DI (NL): A-Film (NL: 17 augustus) Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 9 augustus 2006.

Fragile
    101 minuten
    Jaume Balaguer贸