LASERDISC

Evil Dead II(1987)

Vier jaar na THE EVIL DEAD deed Sam Raimi zijn beruchte no-budget film nog eens dunnetjes over, met meer geld, maar even weinig verhaal (Spam in a cabin, zoals criticus Joe Bob Briggs het puntig samenvatte).

Wel wist Raimi inmiddels wat hij met de hoofdpersoon Ash wilde en hij maakte deze in de beste cartoon- en slapstick-traditie het slachtoffer van een eindeloze reeks lichamelijke aanvallen. Acteur Bruce ‘I play the idiot Ash’ Campbell werd in één klap een cultster en was getypecast voor het leven. EVIL DEAD II mag dan minder eng zijn dan zijn voorganger, het is ongetwijfeld de betere film van het duo.

Elite Entertainment heeft ons weer eens maandenlang laten wachten, maar het is het waard geweest: dit is een prachtige disc. De rode(!) schijf bevat een mooie kopie van de film (wat zacht van kleur en contrast, maar gemaakt onder supervisie van de regisseur zelf, dus wie ben ik), een trailer en 30 minuten Behind the Screams, een compilatie van videobeelden die een leuk kijkje geeft in de effectenkeuken van Raimi c.s. De grootste toegevoegde waarde zit ‘m in het commentaarkanaal. Sam, Bruce, co-scenarist Scott Spiegel en make-up man Greg Nicotero lachen zich rot bij het becommentariëren van de film en dat werkt aanstekelijk. Tussendoor vinden ze tijd om allerlei anecdotes op te rakelen. Zo was de locatie dezelfde als die van THE COLOR PURPLE, de shakycam die door bos en hut raast wordt bedient door Raimi op een motorfiets, dat straaltje uit het oor van broer Ted in zombie make-up is zijn eigen zweet! en tijdens de opnames van ESCAPE FROM L.A. viel Kurt Russell Campbell steeds lastig met de vraag ‘Say: Workshed!’. Zo gaat het maar door – tot onder de aftiteling. Groovy!

Toch even muggenziften: de hoes vermeldt als jaartal 1976, de rode finish schijnt in sommige spelers storing op te leveren en de eerste seconden van het extra materiaal bevatten geen geluid (op het digitale spoor). En nu maar weer wachten op het volgend juweeltje.

Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #34, maart/april 1998.

1 maart 1998
    Evil Dead II