Dumplings(2004)

Was DUMPLINGS al de uitschieter van het THREE…EXTREMES drieluik, in zijn complete vorm is de film (originele titel: GAAU JI) nog veel sterker. Verbazingwekkend, want de versie van veertig minuten leek nauwelijks ruimte te bieden voor verbetering.

Toch is het kwaliteitsverschil aanzienlijk. De korte DUMPLINGS is een mooi maar ruw blok natuursteen vergeleken met het gepolijste marmer van de complete film. Allereerst is de rol van Bai Ling flink vergroot. De verrukkelijke actrice speelt het kruidenvrouwtje dat de knoedels bereidt, en hoewel ze qua uiterlijk jong en aantrekkelijk is, weet Ling de rol zo te spelen dat je gelooft dat we hier in werkelijkheid met een veel oudere vrouw te maken hebben. Ook Tony Leung Ka-Fai (da’s die andere Tony) heeft veel meer te doen als de kille Mr. Li, en zijn aandeel draagt substantieel bij aan de plot. Zelfs blikvanger Miriam Yeung komt beter tot haar recht, nu de film niet langer tijdssprongen maakt en haar ontwikkeling een grotere logica heeft.

Was de korte versie gewoon een aardig verhaal, voor de lange DUMPLINGS komt Fruit Chan met een veel sterker einde. Meer stukjes vallen op hun plek, en je ziet nu pas goed hoe ingenieus de film in elkaar zit. Chan levert commentaar op de enorme welvaartsverschillen in Hongkong, brengt het gevecht tussen de seksen in stelling en zet vraagtekens bij de doorgeslagen schoonheidscultus. De horror schuilt in wat mensen bereid zijn elkaar aan te doen om hun diepste wensen uit te laten komen. Doordat Chan zo’n meesterlijk observator is, weet hij spanning en gruwel te halen uit menselijke zwakte, niet uit shockeren.

Het bereiden van de knoedels is liefdevol gefilmd en soms ronduit smakelijk om te zien, en ook de foetussen worden eerder bewonderd dan verafschuwd. Het aandeel van Christopher Doyle is aanzienlijk hier. De cameraman haalt alles uit zijn locaties en komt met verbazingwekkend originele standpunten. We moeten echt terug gaan tot het vroege werk van Roman Polanski om zo’n originele kijk op horror te vinden. Een klassieker in de dop.

Geen extra’s

Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #71, najaar 2006.

© Mark van den Tempel