Crimen Ferpecto(2004)

In een interview dat als extra is toegevoegd aan de dvd van CRIMEN FERPECTO beweert regisseur Álex de la Iglesia (EL DIA DE LA BESTIA, LA COMUNIDAD) dat hoofdrolspeler Guillermo Toledo de grootste komische acteur van Spanje is. Na het zien van de film kan ik die uitspraak onderschrijven, al zal bij de Spanjaarden zelf de clown Santiago Segura wellicht in hoger aanzien staan.

Als superverkoper Rafael glijdt Toledo als een vis in het water of een paling in een emmer snot de film binnen. Welke van de twee vergelijkingen de kijker het best bevalt, is sterk afhankelijk van de gevoelens die het personage bij hem of haar oproept. Hier zien we typisch Latijns machismo in full swing, belichaamd door een zelfingenomen kwast die, als chef van de damesafdeling van een groot warenhuis, het vanzelfsprekend vindt dat hij de bloedmooie meiden die er werken moeiteloos het bed inlult. Maar Rafael wil hogerop en moet bij zijn gooi naar de functie van bedrijfsleider (‘gerant’, volgens de Vlaamse (?) ondertiteling) slechts één geduchte concurrent naast zich dulden: Don Antonio van de herenafdeling. Wanneer de laatste er onverhoopt met de buit vandoor gaat, ontstaat er een handgemeen tussen de twee, dat Antonio per ongeluk met de dood moet bekopen. Rafael weet het lijk weg te moffelen, maar rekent buiten een getuige: Lourdes, toevallig ook de enige spuuglelijke verkoopster die er op Rafaels afdeling rondloopt. Lourdes (mooie rol van comédienne Mónica Cervera) die altijd al een oogje had op haar chef, ziet haar kans schoon. In ruil voor haar zwijgen eist ze dat Rafael haar te allen tijde seksueel terwille is. En dan verandert onze snelle patser al gauw in een parodie op een Hitchcockiaanse antiheld die zich voortdurend uit netelige situaties en de knellende omhelzing van Lourdes’ armen moet zien te bevrijden. Een vernuftige wraakactie, waarbij hij middels een verdwijntruc de dans zal ontspringen, verloopt volgens plan, maar van Rafaels machismo is aan het eind van de film niet veel meer over.

Het lekker vet aangezette acteren van Toledo en Cervera heeft natuurlijk een solide basis nodig. Dat krijgt het ook in de vorm van een scenario dat meer samenhang vertoont dan we van De la Iglesia gewend zijn. Daarbij is de setting van het warenhuis cruciaal: de regisseur zet er bijna geen stap buiten de toegangsdeuren, net als Rafael zelf, wiens professionele en privéleven zich zelfs uitsluitend op de damesafdeling lijken af te spelen.

CRIMEN FERPECTO was twee jaar geleden een van de hoogst gewaardeerde films op het Amsterdam Fantastic Film Festival. Voor wie zich bezorgd afvraagt wat deze zwarte komedie dan wel ‘fantastisch’ maakt: de dood van Don Antonio betekent niet dat de rol van diens personage in de film is uitgespeeld, integendeel.

N.B.: Op de inlay van de dvd ontbreken de namen van de twee hoofdrolspelers waar die van de andere acteurs wel worden genoemd. Schoonheidsfoutje.

Extra’s **

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #71, najaar 2006.