Complexx(2006)

Op zondag 1 oktober j.l. ging COMPLEXX in première tijdens het Nederlands Film Festival te Utrecht. Het slechte nieuws is dat de film (nog) niet in de bioscoop te zien zal zijn, het goede nieuws is dat de film van regisseur Robert A. Jansen dat wel verdient.

Complex kun je het verhaal nauwelijks noemen. Hoofdrolspeler is het enorme entertainmentcentrum Go Planet te Enschede. ‘Stop er zes jongeren in, plus een psychopaat, en je hebt een film’, vatte Jansen het samen in Schokkend Nieuws #71, en dat volstaat. De plot draait officieel ook nog om gameverslaving en het on-line computerspel Darkplanet 2 waarin werkelijkheid en fictie door elkaar lopen, maar in het hart van de film verschuilt zich een reguliere slasher. Net als DOODEIND en SL8N8 mikt COMPLEXX op die vermaledijde categorie van ‘het TMF-publiek’ en de film doet dat effectief. De opening is spetterend. Vanuit de lucht cirkelen we rond het ultramoderne entertainmentcomplex op de dampende poprock van de Enschedese band Frogland. De staalblonde heldin Myrna (Walraad) arriveert in haar sportwagen, terwijl achter de glazen wanden van Go Planet de deelnemers aan de gameconventie zich verzamelen. Een helikopter landt op het grasveld. Game-goeroe David Berinni stapt uit en wuift naar zijn uitzinnige fans. Het lukt niet helemaal om de budgettaire beperkingen te camoufleren – vooral de drukbezochte gameconventie wil maar niet echt druk aanvoelen, en soms doet de product placement afbreuk – maar Jansen komt een eind. Wanneer de bewakers de laatste deuren sluiten en een handjevol gamers in het verlaten complex achterblijft voor een wel zeer speciaal spelletje, bewijst hij goed uit de voeten te kunnen met de grote ruimtes, ventilatieschachten, stalen deuren en het trapwerk. Dat hij daarbij niet altijd even origineel te werk gaat – de scènes in de keuken spelen bijvoorbeeld overduidelijk leentjebuur bij Steven Spielberg – zij hem vergeven: het werkt in ieder geval. Wanneer gitarist Simon (Labrie) met zijn liefje-voor-één-nacht een plek zoekt om te vozen, is het even naar adem happen wanneer je je de immense omvang realiseert van de hangar die ze betreden. Wanneer het licht opeens uitgaat, weet je wat er komen gaat. Een echte nagelbijter is COMPLEXX niet geworden, daarvoor is het allemaal net iets te bekend, maar de film bouwt behoorlijk wat suspense op. De moorden worden niet getoond, wel de bloedige gevolgen. Geluiden en schaduwen suggereren dreiging. Kleine verrassingen, afleidingsmanoeuvres en tempowisselingen houden de kijker scherp. Leuk is bijvoorbeeld de manier waarop de verveeld chips etende X-girl (Klarissa Patijn) aan haar einde komt. Het sterkst is de scène waarin Myrna en Mike (Foppele) elkaar aankijken en de paranoia toeslaat: wie is de moordenaar? Een geoefende kijker heeft het tegen die tijd misschien al geraden, maar echt storend is dat niet. Jansen blijft je langs voortdurend nieuwe chills & thrills voeren. Sander Foppele (COSTA!, Onderweg naar morgen) draagt aan de spanning bij door een geslaagd ambivalent en duister karakter neer te zetten. Tegenspeelster Kirsten Walraad daarentegen, ziet er met haar witte Manga-haar leuk uit, maar acteert nogal wezenloos. Op dat van Foppele na blijven de meeste personages vlak. Grootste misser is dat men het nodig heeft gevonden om mee te gaan met het ‘zet een bekende rapper in je film, dat verkoopt.’ Die arme stoere Negativ kreeg een rol met een wel heel hoog Sjors en Sjimmie-gehalte. De opnamen voor COMPLEXX begonnen na zes maanden preproductie op 5 juli jl. Op 17 augustus werden ze afgerond. Na een superkorte postproductie van zes weken ligt er een geslaagde thriller. Jansen, die zich in het interview met Schokkend Nieuws nogal strijdbaar betoonde jegens het Nederlands filmestablishment, heeft zijn punt gemaakt. Snel, voor relatief weinig geld geproduceerd en commercieel aantrekkelijk: het kan dus. Volgens Jansen willen verschillende distributeurs praten over een bioscooprelease. COMPLEXX maakt nieuwsgierig naar zijn volgende projecten, die hopelijk iets minder bekend terrein zullen verkennen. Missie geslaagd, start het volgende level. **1/2 Bioscoop- en dvd-release onbekend Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 2 oktober 2006.

Complexx
    78 minuten
    Robert A. Jansen