Caged(1950)

De knuffelseks met haar echtgenoot helemaal zat, stort Stella zich vol overgave in een wereld van anonieme vluggertjes en wilde seksfeesten. Totdat ze ontwaakt in een donkere kelder, overgeleverd aan de wil van gemaskerde bewakers.

Dit is de tweede Nederlandse genrefilm in korte tijd, die exclusief op VoD uitkomt. CLAUSTROFOBIA ging CAGED voor op 10 juni. VoD groeit snel en juist voor films die zich wat buiten de gebaande paden begeven, lijkt online filmdistributie een uitkomst. De meeste bioscopen nemen weinig risico met eigenzinnige of beginnende Hollandse cineasten; via VoD lijken de films hun publiek wel te kunnen bereiken. Snoooep Entertainment, het bedrijf dat CLAUSTROFOBIA online bracht, meldde onlangs tevreden dat tussen de 15 en 20.000 mensen de  film hebben bekeken.

Voor Stephan Brenninkmeijer, de regisseur van CAGED, is VoD helemaal een uitkomst. Brenninkmeijer regisseerde veel televisieseries en telefilms (12 Steden, 13 ongelukken, Westenwind, De stilte van het naderen), maar baarde in 2001 opzien met zijn speelfilmdebuut SWINGERS. Bioscoopketen Pathé vond de film over een weekendje partnerruil te pornografisch en hij werd alleen in enkele arthousetheaters vertoond. Op buitenlandse televisiezenders en dvd deed de film het echter wel goed. CAGED staat een soortgelijk cultstatus te wachten.

‘Ik geloof warempel dat ik er goed in ben, neuken.‘ Stella windt er geen doekjes om in CAGED. Even later zien we haar echter – naakt vastgeklonken op een marteltafel – schreeuwen van angst. Is dit een moraalvertelling zoals de SAW-sequels dat uiteindelijk ook zijn? Boontje komt om haar loontje? Martelporno, maar dan explicieter? Dat valt gelukkig erg mee. Seksueel is het allemaal een stuk vrijmoediger, maar de martelingen die Stella moet doorstaan worden niet veel venijniger dan wat gefriemel aan haar borsten en een gedwongen vingerbeurt. Wanneer het mes getrokken wordt, is dat alleen om haar poes te scheren. Er vloeit geen bloed.

Gelukkig maar, want dat houdt CAGED smaakvol. Tegelijkertijd is het ontbreken van een echte dreiging ook de zwakte van de minimale plot. Staat Stella’s leven werkelijk op het spel? Doet niemand een poging om haar of haar medegevangene Christine (Babette Holtmann) te vinden? Waarom proberen ze niet te ontsnappen? Een serie flashbacks en flash forwards moet ons doen raden naar de mogelijke identiteit van hun gijzelnemer(s), maar telkens dwaalt Brenninkmeijer af naar andere, kennelijk spannender zaken: weer een kinky scène in een sauna of residentie van een of andere perverse rijkaard.

Én naar nog meer uitvoerige verklaringen, want daaronder gaat CAGED nogal gebukt. Tegenover Christine en haar psychiater (Victor Reinier) twijfelt Stella geen moment over de keuzes die ze heeft gemaakt en ageert tegen de hypocrisie: ‘Een man is stoer, een vrouw is een hoer. Waarom kunnen mensen niet accepteren dat dit iets is wat ik wil?’ Brenninkmeijer schrijft vaak geen dialogen, maar manifestteksten en zijn taal is vaak net zo ambtelijk. ‘Mijn bevrijding heeft weliswaar een seksuele component, maar…’

Als plotgedreven thriller of karakterdrama is CAGED daarom niet zo geslaagd, maar Brenninkmeijer en cameraman Robert M.Berger (hij filmde eerder de korte films THE TENANTS en MORGANA) creëerden wel een erg gelikte erotische film. En hoofdrolspeelster Chantal Demming overtuigt en boeit ook als dertigplusser op zoek naar avontuur en zelfontplooiing. Vergeet die martelhorrorplot en andere tekortkomingen, CAGED heeft aandoenlijk oprechte bedoelingen: ‘Ben ik een slechte en verdorven vrouw?,’ vraagt Stella de afkeurend kijkende psychiater.  ‘Mijn lichaam viert feest. (…) Ik werd een bloem en ik ging helemaal open.’

Lief toch? Waarom moeten we voor deze film dan toch weer het internet afschuimen? Kan dat nou niet (meer) in de bioscoop?

Di: Video/Film Express  (NL: 1 september ). Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 augustus 2011.

30 augustus 2011