Avalon(2001)

De Nederlandse dubbel-dvd van Mamoru Oshii’s in Polen geschoten unicum AVALON (recensie in SN #56) bevat, naast de heldere filmprint met optioneel Dolby 5.1- of DTS-geluid op schijf één, enkele uren bonusmateriaal op de tweede schijf.

De docu’s Gates of Avalon (70 minuten), Days of Avalon (110 minuten!) en Avalon SFX (58 minuten) geven behalve een inkijkje in het productieproces ook een beeld van een licht wereldvreemde individualist. In Gates worden we geconfronteerd met otaku Oshii die ontroerd is wanneer de Russische gevechtshelicopter MIL 24 ‘Hind’ voor enkele opnamen invliegt en later een traantje wegpinkt wanneer de imposante T-72-tank – geleend van het Poolse leger – weer de oplegger oprijdt. Oshii: ‘Ik was verdrietig toen hij vertrok.’ Pure emotie-tv en een heus Ivo Niehe-moment! Zowel in Gates als het videodagboek Days (met een gedeprimeerde Oshii die dankzij een beenontsteking in de rolstoel zit) zijn de cultuurverschillen en de taalbarrière evident en heeft de filmmaker behoorlijk heimwee. De communicatie verloopt, vooral tijdens de laatste draaidagen in Krakow, meer dan eens stroefjes. De Pools-Japanse verhoudingen ontspannen weer enigszins wanneer de regisseur even van wapenmeester Casimir mag schieten met de Mauser M98, het kaliber 7.63 officierspistool met een tien-schots magazijn (in AVALON zelfs te bewonderen als zeldzaam W.O. I-model met gemonteerde houten geweerkolf; de Japanner heeft smaak). Spijtig dat er aan deze editie geen apart interview werd toegevoegd met hoofdrolspeelster Malgorzata Foremniak (in werkelijkheid blond en met stoere Coupe Soleil). Ze heeft vast meer te melden dan een paar zinnetjes over de wat abstracte materie van haar rol en haar omgang met de zichtbaar betoverde Oshii. ‘Leven is dromen’, glimlacht de regisseur uiteindelijk wat meewarig in een interessant associatief-filosofisch interview dat, evenals het interview met soundtrackcomponist Kenji Kawai, helaas abrupt afbreekt. Behoudens deze eigenaardige minpunten is AVALON een essentieel dvd-item: krachtige films als deze horen gewoon in een cinefiele thuiscollectie.

FILM **** EXTRA’S *** Copyright Oliver Kerkdijk. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #58 (2003), p 44.

Avalon
    107 minuten