American Psycho(2000)

Net als bijvoorbeeld THE SIXTH SENSE is AMERICAN PSYCHO een film die wel een tweede ronde kan gebruiken.

De ontknoping onthult namelijk een geheel ander perspectief, die het interessant maakt de moordpartijen van Patrick Bateman opnieuw te bekijken. Maar ook in de herhaling blijft AMERICAN PSYCHO een film die gemengde gevoelens oproept. Prachtig gemaakt en gespeeld, intelligent en geestig, maar ook inconsequent en vooral afstandelijker dan eigenlijk zou moeten.In het extra menu zit een snippertje interview met Mary Harron waarin ze uitlegt dat AMERICAN PSYCHO satire en horrorfilm ineen is. Tja, dat gaat niet goed samen. Een satire impliceert afstand, een horrorfilm betrokkenheid, en evenals water en olie mengt dat slecht. Hoe amusant de film soms ook is, je kunt niet echt hardop lachen om Wall Street slasher Patrick Bateman. Daarvoor zet Harron hem te overduidelijk neer als een tragische figuur. Een volledig uitgeholde man die zijn innerlijke leegheid vult met materialisme en zieke fantasieën. Running gags als ‘I have to return some videotapes’ en ‘Just say no’ zijn leuk, maar een verkrachting op muziek van Phil Collins blijft een verkrachting. Eng is de film ook niet echt. Harron lijkt niet wezenlijk geinteresseerd in het griezelgenre, ondanks een hommage aan THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE. Blijft over een tot in de puntjes raak portret van de inhalige jaren ’80 en een meesterlijke studie van een echte HOLLOW MAN. Dat is genoeg om AMERICAN PSYCHO toch voorzichtig een klassieke status toe te meten.

Beeld en geluid

Evil never looked and sounded so damn good.

Extra’s

De enige interessante bonus hier is een vijftal verwijderde scènes die aantonen dat Harron de film (102 minuten) niet langer heeft willen maken dan strikt noodzakelijk. Dialogen met zijn verloofde, zijn maitresse en de detective die een verdwijning onderzoekt plaatsen hem beter in zijn eigen wereld. Harron had die voor de dvd zo terug kunnen plaatsen, zij het dat het geluid soms niet is afgemixed. Een dialoog tussen Bateman en zijn maten in een limo over seks is grappig, maar draagt niet wezenlijk iets bij. De scène waarin een van zijn vrienden de ratrace de rug toekeert werkt niet en is terecht geschrapt. Verder onder andere een korte making-of, waarvan de interviews ook in hun geheel op de schijf zijn opgenomen. Dat levert doublures op en bovendien zijn de interviews in deze vorm wel erg nietszeggend. Slordig dat niet alle extra’s ondertiteld zijn.

SN-koopadvies

Je moet een fan zijn van de film, of een jaren ’80-fetishist, want essentiële extra’s zoals een commentaartrack ontbreken. Geen verplichte aanschaf dus. Maar wel huren als je hem nog niet kent.

Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #50 (2001), p 35.