RECENSIE
Bioscoop

Lost River(2014)

De debuutfilm van Ryan Gosling is een groteske koortsdroom die je meevoert door, onder en achter spookstad Detroit. Het is er niet prettig wonen en wanneer de personages afdalen in de hel wordt het alleen maar erger.

Je moet er bewondering voor hebben. Op het hoogtepunt van zijn acteercarrière drukte Ryan Gosling op de pauzeknop om zelf achter de camera te gaan staan. Dat hij goed opgelet heeft op de sets van onder meer Derek Cianfrance (THE PLACE BEYOND THE PINES, BLUE VALENTINE) en Nicolas Winding Refn (DRIVE, ONLY GOD FORGIVES) valt aan bijna elk shot uit LOST RIVER af te lezen. Gosling weet perfect welk soort film hij wil maken en het siert hem dat hij daarbij geen compromissen sluit. Dat hij vorig jaar op het Festival van Cannes uitgejouwd werd, moet hij maar op de koop toe nemen. Er zijn al genoeg regisseurs die braafjes binnen de lijnen kleuren.

LOST RIVER opent met onheilspellende shots van een stad waar alleen nog geesten lijken te leven. Na jarenlange verwaarlozing, de financiële crisis en wanbeleid is Detroit slechts een schim van zichzelf. Niemand wil nog wonen in een stad vol afgebrande huizen, verlaten fabrieksgebouwen en geen toekomst. Toch houdt Billy (Christina Hendricks) hier stand, samen met haar zoontje Franky en tiener Bones (Iain De Caestecker). Die laatste sloopt oude huizen op zoek naar koper, maar vindt in de gestoorde gek Bully (Matt Smith) een geduchte concurrent. Bully hanteert de schaar op manieren die je liever niet leert kennen.

Terwijl de straten steeds verder afbladderen, floreert het theater. Wanneer Billy de afbetaling van haar huis niet langer rond krijgt, zit er niets anders op dan in te gaan op het aanbod van de morsige verzekeringsagent Dave (Ben Mendelsohn) die in de stad is neergestreken met een grand guignol-theater. Billy krijgt er een act naast de ravissante ster Miss Kitty Cat (Eva Mendes). Het bloed stroomt rijkelijk op de bühne: ledematen worden afgezaagd, messen glijden door de huid en in een schitterende optische illusie pulken de actrices huid van hun lichaam. That’s entertainment!

Gosling vertelt het verhaal van een ondergang: van een stad, van een familie, van de Amerikaanse droom. Net zoals een deel van Detroit al verzonken ligt onder een meer, glijden ook personages, idealen en dromen weg. Terwijl Bones in de woestenij van de verlaten stad de strijd aangaat met Bully, begeeft Billy zich steeds verder in de onderwereld van de grand guignol, tot werkelijkheid en illusie met elkaar verstrengeld raken. Uiteindelijk vloeit er altijd bloed.

Aanvankelijk zou Goslings debuut HOW TO CATCH A MONSTER heten en het is jammer dat hij die titel aan de kant heeft geschoven. Er zijn immers nogal wat monsters te vangen, zowel in de realistische verhaallijn van het verpauperde gezin dat probeert te overleven als in de dromerige scènes in het horrorcabaret. Misschien neemt Gosling iets teveel hooi op zijn vork met nog een derde magisch-realistische verhaallijn. Bones’ buurmeisje Rat (Saoirse Ronan) gelooft immers dat er een vloek op hen rust die pas opgeheven kan worden als Bones iets opduikt uit de onderwaterstad.

Toch wordt LOST RIVER nooit een narratieve warboel. Dat lijkt in grote mate te danken aan Belgische inbreng. Filmeditor Nico Leunen logeerde vijf maanden bij Gosling en gaf de film – prachtig geschoten door landgenoot Benoit Debie (VINYAN) – precies het juiste ritme mee. Op de tonen van componist Johnny Jewel van Chromatics en Glass Candy word je meedogenloos meegezogen in een onderwereld die zowel feeëriek als macaber aandoet.

Hoewel Gosling verweten wordt dat hij teveel naar zijn voorbeelden heeft gekeken (naast de hierboven genoemde namen kan je gerust ook David Lynch, Dario Argento en Stanley Kubrick toevoegen) maakte hij met LOST RIVER een unieke film die trillend en lillend afstevent op de climax. De ondergang valt nauwelijks te stoppen en het is maar de vraag of er aan de horizon, verteerd door vuur en water, nog wat hoop gloort.

Distributie Cinéart (NL 30 april, BE 8 april). Copyright Hans Dewijngaert. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 28 april 2015.

© Hans Dewijngaert
28 april 2015
  • Titel
    Lost River
  • Lengte
    95 minuten
  • Regie
    Ryan Gosling
  • Scenario
    Ryan Gosling
  • Cast
    Christina Hendricks, Iain De Caestecker, Matt Smith
  • Taal
    English
  • Land
    United States
  • Trailer
Meer Fantasy
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.