RECENSIE
Bioscoop

Jessabelle(2014)

“You´re allready dead, Jessabelle!” Vreselijk origineel is het allemaal niet, maar JESSABELLE’s voodoo in de bayou levert wel effectieve schrikmomenten op.

Niet te verwarren met ANNABELLE overigens, de flauwe poppenhorror die eind september uitkwam. Beide films spelen in op de huidige voorliefde voor bovennatuurlijke horror (JESSABELLE wordt geproduceerd door de mensen achter INSIDIOUS, OCULUS en OUIJA) en beide spelen driftig leentjebuur bij andere films, maar daarmee houdt de vergelijking wel op. JESSABELLE heeft een veel interessanter titelpersonage en is ook gewoonweg spannender.

Jessie (Sarah Snook ) is door een auto-ongeluk in een klap alles kwijtgeraakt: haar vriendje, haar ongeboren kind en haar onafhankelijkheid. Ze belandt in een rolstoel en is gedwongen in te trekken bij haar alcoholische vader (David Andrews). Ze kent hem nauwelijks. Hij woont in een vervallen huis in Louisiana, aan de bayou, waar het stikt van de muggen, de geheimzinnige moeraslichtjes en de oude geheimen…

Jessie zit dus in een kwetsbare situatie, maar Sarah Snook, hier te zien in haar eerste grote rol, contrasteert dat met een mooi sterk personage. Jessie maakt een hoop ellende mee, maar geeft niet op. Het is gemakkelijk te zien waarom jeugdliefde Preston (Mark Webber) haar nooit vergeten is. Met vader en Preston meegeteld kan JESSABELLE zowaar rekenen op drie interessante personages. Preston is altijd aan de bayou blijven wonen, droomt nog steeds van Jessie, maar is ondertussen met een andere vrouw getrouwd. Het sympathieke geschipper tussen zijn trouw aan de boze echtgenote en zijn verlangen Jessie te helpen maakt van hem een interessante love interest en een tikje onbetrouwbare redder-in-de-nood. Jessie zal het bovennatuurlijke mysterie toch echt zélf moeten ontrafelen.

De eerste indicaties daarvan krijgt ze wanneer ze haar intrek neemt in de oude slaapkamer van haar, al bij haar geboorte in 1988 overleden moeder. In een oude doos vindt ze videobanden waarop haar moeder te zien is, hoogzwanger, met een boodschap aan haar nog ongeboren kind. Het rare mens heeft het regelmatig over een zekere ‘Mozes’ en legt zelfs tarotkaarten om Jessabelles toekomst te voorspellen. Ze trekt alleen steevast dezelfde kaart: de dood… En alsof dat al niet angstaanjagend genoeg is begint het om en in het huis aan de bayou ook danig te spoken.

Regisseur Kevin Greuters (SAW 6, SAW 3D) maakt gebruik van de overbekende harde griezelmuziek, maar timet zijn schrikmomenten wel goed. Kenners zullen onmiddellijk zien dat niet alleen INSIDIOUS (James Wan, 2010), maar ook Japanse griezelfilms als RINGU en DARK WATER (Hideo Nakata, 1998 en 2002) als voorbeeld hebben gediend, net als THE CHANGELING (Peter Medak, 1980). Het maakt niet uit: zeker in zijn opbouwfase is JESSABELLE behoorlijk griezelig. Zoals Preston het verwoordt na een bezoekje aan de oude zwarte huiskok Abigail Davis: “It’s that fucking voodoo.”

Toch kun je na de onthulling van de waarheid en de redelijk bevredigende finale een gevoel van lichte teleurstelling niet onderdrukken. Zulke schrikeffecten en zulke ontknopingen hebben we al zo vaak gezien. JESSEBELLE is degelijk, maar houdt je niet langer dan anderhalf uur onder haar spell.

Di: DFW(Release NL 27 november, BE 3 december 2014). Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 november 2014.

26 november 2014
  • Titel
    Jessabelle
  • Lengte
    90 minuten
  • Regie
    Kevin Greutert
  • Scenario
    Robert Ben Garant
  • Cast
    Sarah Snook, Mark Webber, Joelle Carter
  • Taal
    English
  • Land
    United States
  • Trailer
Meer Horror
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.