Scanner Cop(1994)

Eerst was er SCANNERS (1981), geregisseerd door David Cronenberg en ge-coproduceerd door Pierre David. Toen volgden nog twee films rond de premisse ‘If thoughts could kill’ en nu zitten we met SCANNER COP, een spin-off van een weinig tot de verbeelding sprekende franchise, geregisseerd door producent Pierre David zelf.

Hoofdpersoon is Sam Staziak (Quinn), zoon van een scanner die tijdens een treffen met de politie wordt doodgeschoten. Een van de betrokken agenten neemt de wees op in zijn gezin en vijftien jaar later treedt Sam in diens voetsporen. Sam slikt iedere ochtend braaf het medicijn Ephemerol (een overblijfsel uit de originele film) om de van vader op zoon overgedragen telepathische gaven onder de duim te houden. Want het is voorwaar geen pretje de hele dag andermans gedachten te moeten aanhoren. Maar als het politiecorps van Los Angeles wordt geconfronteerd met een ware epidemie van onverklaarbare moordaanslagen op zijn werknemers, komt Sam’s gave juist weer goed van pas. Kwade genius achter een en ander blijkt een gestoorde neurochirurg te zijn, gespeeld door standaard-heavy Richard Lynch, met een speciale wrok jegens LA’s finest. Een andere standaard-heavy, Brion James, is trouwens ook van de partij, zij het in een ultra-korte bijrol.

Standaard is sowieso een term die bij het bekijken van dit actie-cum-horror vehikel voortdurend de kop op steekt. Dat geldt zeker voor John Carl Buechler’s make-up werk, dat bijna vijftien jaar na Cronenberg’s origineel wederom in een exploderend hoofd en grotesk opzwellende aderen voorziet. Onlogisch maar amusant is de finale van de film, waarin Sam korte metten maakt met zijn tegenstander door het voor scanning ondoordringbare metalen plaatje onder diens hoofdhuid, met een krachtige gedachtenstoot eenvoudigweg als een kurk uit de schedel te wippen. Onlogisch maar amusant, ook die termen zijn op de film als geheel van toepassing.

Copyright Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #16, oktober 1994.

© Steef de Koning
1 oktober 1994