The Nutty Professor(1996)

De ene one-man show is de andere niet. Werd het vorige Eddie Murphy-vehikel, VAMPIRE IN BROOKLYN, op alle fronten beheerst door diens ster-allures, in THE NUTTY PROFESSOR stelt de komiek zichzelf niet minder prominent op de voorgrond en toch is het resultaat stukken genietbaarder.

Murphy is de moddervette professor Sherman Klump die door het nuttigen van een toverdrankje in de slanke rokkenjager Buddy Love verandert. Enfin, we kennen het verhaal van de kikker die zichzelf tot prins kust al van Jerry Lewis’ gelijknamige origineel uit 1963, dat Robert Louis Stevenson’s The Strange Case of Dr.Jekyll and Mr. Hyde (1886!) van een zelfde luchtige draai voorzag.

Het flinterdunne plotje hoefde nauwelijks te worden gewijzigd: de professor begeert de leuke studente Carla Purty (Pinkett) en denkt met een normaal postuur en een vlottere babbel meer kans te maken. Maar zodra we Murphy als Buddy Love horen uitroepen ‘I can see my dick!!’, voelen we de moraal van het verhaal al aankomen. Leuke meisjes vallen voor een goed karakter, zelfs als dat diep verscholen zit in de vleesmassa waarmee Klump behept is. Snelle macho’s met een grote bek hebben het nakijken.

Voor de feel good-boodschap hoeft niemand naar THE NUTTY PROFESSOR, zelfs niet voor de wonderen der make-up en computer-techniek die ten toon worden gespreid. Zoog Murphy als vampier alle horror weg uit Craven’s horror-komedie, in THE NUTTY PROFESSOR hangt hij uitsluitend de pias uit en dat is precies wat het verhaaltje nodig heeft. In regisseur Shadyac vond hij bovendien een ambitieloze vakman die de ster alle ruimte laat om zijn platte grollen uit te spelen. In de grofste en tegelijk meest hilarische scène uit de film, zien we het hele gezin Klump aan de dis (op de elfjarige zoon des huizes en Carla na worden alle personages gespeeld door Murphy zelf). Het samenzijn mondt uit in de nachtmerrie van iedere man die zijn nieuwe vriendin aan zijn familie voorstelt. Pa laat knetterende winden, broer doet oneerbare voorstellen en ma memoreert dat ze laatst nog zo lekker gebeft is. Robert Louis Stevenson zal zich wel omdraaien in zijn graf.

Copyright Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #26, oktober/november 1996.

© Steef de Koning
1 oktober 1996