The Nightmare Before Christmas(1993)

Eens in de zoveel tijd wordt er bij een grote studio een film gemaakt, waarvan je je afvraagt hoe die in godsnaam ooit groen licht heeft kunnen krijgen. Het door Disney geproduceerde THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS is zo’n film en het gegeven dat wonderboy Tim Burton de personages en het verhaal voor deze muzikale poppenfilm bedacht verklaart veel.

Niettemin zal het er op papier voor de Disney-bobo’s aanvankelijk weinig commercieel hebben uitgezien: in Halloweentown superviseert Jack Skellington de voorbereidingen voor de jaarlijkse viering van Halloween op 31 oktober. Op een dag stapt Jack tijdens een boswandeling door een deur in een boom en belandt zo in Christmastown, alwaar de kerstman de scepter zwaait. Terwijl hij de bedrijvigheid in Christmastown gadeslaat krijgt Jack een ingeving en terug in Halloweentown draagt hij zijn handlangers Lock, Shock en Barrel op de kerstman te ontvoeren. Zijn plan is om zich het kerstfeest toe te eigenen. Aanvankelijk kidnapt het trio de paashaas, maar in tweede instantie wordt de missie volbracht. Jack dost zich uit als kerstman en begeeft zich in een spookachtige rendierslede richting aarde om enge kadootjes te distribueren. Grootscheepse paniek is het gevolg, waarna het leger wordt ingezet om de namaak-kerstman uit te schakelen. Jack realiseert zich dat hij een vergissing heeft begaan, spoedt zich terug naar Halloweentown en bevrijdt de kerstman, die alsnog zorgdraagt voor een traditionele kerstviering. Eind goed, al goed.

Hoewel het voorgaande doet vermoeden dat THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS een kinderfilm is, zullen waarschijnlijk toch vooral volwassenen en Burton-fans de meeste lol beleven aan dit gothic sprookje (wat niet wegneemt dat SN-ouders hun kroost onder geen beding thuis mogen laten). Wat THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS bijzonder maakt is niet zozeer het verhaaltje, dat met 76 minuten al ruim bemeten is, maar de virtuoze art direction die sterk doet denken aan Burton’s eigen FRANKENWEENIE en EDWARD SCISSORHANDS. De film is een visuele mijlpaal en het enorme succes in de Amerikaanse bioscopen opende voor Burton de laatste deur tot een nóg onmogelijker projekt: de in zwart/wit gedraaide biografische film ED WOOD, waarover binnenkort meer.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #16, december 1994.

© Jan Doense
1 december 1994