Murder in the Heartland(1993)

Vaste Schokkend Nieuws-lezers zullen zo langzamerhand wel vertrouwd zijn met mijn voorliefde voor Amerikaanse tv-films die waargebeurde misdaden in sappig amusement vertalen. Deze maand komen er twee nieuwe titels uit die aan de andere kant van de oceaan een hoop stof deden opwaaien.

[gezamenlijke bespreking van IN THE LINE OF DUTY: AMBUSH IN WACO en MURDER IN THE HEARTLAND]

Allereerst is er AMBUSH IN WACO, een ongegeneerde poging van enkele tv-producenten om klinkende munt te slaan uit het geval David Koresh. Zoals niemand zal zijn ontgaan trok deze godsdienstfanaat zich begin dit jaar met zo’n honderd volgelingen terug op een groot houten complex in Waco, Texas. Toen de FBI een inval wilde doen vlogen de kogels over en weer, waarna de hermandad zich terugtrok en op veilige afstand bleef wachten tot de sekte haar heilige Uzi’s aan de spreekwoordelijke wilgen zou hangen.

Nog voor het beleg in Waco in een vlammenzee en collectieve zelfmoord culmineerde waren de opnamen van AMBUSH IN WACO al zo’n beetje afgerond. De film eindigt vlak na de eerste confrontatie tussen beide partijen en moet het dus zonder de spectaculaire climax stellen. Dat zou niet zo erg zijn als dit vehikel tenminste nog enig licht wierp op de vraag hoe het zover had kunnen komen, maar daar is geen sprake van. In 95 minuten krijgen we een magere samenvatting van Koresh’ religieuze carrière te zien; nergens wordt duidelijk waarom de man zo’n invloed op zijn volgelingen had.

Met een speelduur van drie uur is MURDER IN THE HEARTLAND ook een lange zit, maar de film biedt een interessante versie van de zaak Charles Starkweather/Caril Fugate, die ook model stond voor het prachtige BADLANDS. Charlie en Caril waren twee geliefden die in 1958 de voorpagina’s van alle Amerikaanse kranten haalden, toen ze op de vlucht voor de politie elf mensen vermoordden. Starkweather werd het symbool voor de opstandige en onhandelbare jongeren die het keurige Amerika van de jaren vijftig bedreigden. Hij genoot de twijfelachtige eer de eerste moordenaar te zijn die eenmaal achter tralies stapels fanmail ontving en maakte grote indruk op de jonge Stephen King, die hem later als model voor diverse bad guys in zijn romans gebruikte.

MURDER IN THE HEARTLAND laat eerst het van BADLANDS bekende gegeven zien en gaat halverwege over in een rechtbankdrama, dat zich vooral concentreert op de vraag of Caril medeplichtig was aan de moorden. De film verruilt de zomerse idylle van zijn voorganger voor de grauwe winter die het werkelijke decor van de misdaden vormde en geeft op alle fronten een realistisch beeld van de zaak. Tim Roth (RESERVOIR DOGS) is goed in vorm als Charlie en als bonus treffen we de onvolprezen Roberts Blossom (Ed Gein in DERANGED) in een bijrol aan.

MURDER IN THE HEARTLAND is een uitstekende tv-film zoals ze niet vaak gemaakt worden. En als de Amerikaanse senaat zijn zin krijgt zal het ook de laatste zijn: toen de film vertoond was ontbrandde er een felle discussie over televisiegeweld met als resultaat een nieuw systeem van zelfregulering dat op 1 oktober van start is gegaan. MURDER maakt meer kapot dan je lief is.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #9, december 1993.

1 december 1993
    Murder in the Heartland