KINGDOM, THE(2000)

De kortste recensie van de langste film van het jaar (280 minuten!) zou zo kunnen luiden: St. Elsewhere meets Twin Peaks. Ook THE KINGDOM (oorspronkelijke titel RIGET, ‘het rijk’) werd voor tv gemaakt, bovendien op video gedraaid en in Denemarken in vier delen uitgezonden. De titel staat voor een kolossaal ziekenhuis in Kopenhagen waar rare, om niet te zeggen bovennatuurlijke, dingen gebeuren.

De log lady heet er mevrouw Drusse en het Laura Palmer-element wordt gevormd door de geest van een meisje dat sinds haar dood in 1919 door het ziekenhuis rondwaart. Mevrouw Drusse’s pogingen contact te leggen met het spookje en de oorsprong van haar lijdensweg te achterhalen is zowel de rode draad als slechts één van de vele verhaallijnen. Minstens zo veel aandacht gaat er uit naar de belevenissen van de zure Zweedse neurochirurg Helmer die tussen zijn mallotige Deense collega’s maar niet kan aarden. En dan zijn er ook nog de ‘spookzwangerschap’ van dokter Judith die drie maanden na de bevruchting al een volgroeide baby met zich meetorst, een afgezaagd hoofd dat na een practical joke onvindbaar blijkt en de dialoogjes tussen twee mongoloide bordenwassers in de kelder van het gebouw. In een apotheose waar de Flodder-ige kolder van afdruipt, gooit Von Trier er uit de losse pols nog een extra subplotje tegenaan: een bezoekje van de minister van gezondheid aan het ziekenhuis, loopt spectaculair in het honderd. Een groot bezwaar van de manier waarop THE KINGDOM buiten Denemarken wordt uitgebracht is dat de film niet voor de bioscoop is bedoeld. De verhaalopbouw is die van een in documentaire stijl gedraaide soap, wat (te) veel concentratie vergt van de kijker, terwijl het videobeeld bij de overschrijving naar 35 mm-film flink aan kwaliteit heeft ingeboet. Het is mooi dat er sinds het intrigerende EUROPA uit 1991 weer eens iets van Von Trier te zien is, maar het slaat eigenlijk nergens op dat een film-distributeur zich met de zorg voor een marathon-vertoning van een tv-serie belastte. Of heb ik soms de laatste ontwikkelingen in het Europese media-landschap gemist? THE KINGDOM is een geslaagde Deense opvolger van Twin Peaks, maar dan wel in zijn oorspronkelijke vorm. Luistert u, Hilversum?.**1/2 Copyright Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #17, p4.

The 10th Kingdom: The Making of an Epic
    30 minuten
    Bill Elliott