I Know What You Did Last Summer(1997)

Dankzij SCREAM is de ster van scenarioschrijver Kevin Williamson als een komeet omhoog geschoten. Ook I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER komt uit Williamson’s koker en hoewel niet iedereen het met mij eens zal zijn, prefereer ik deze film boven het alom de hemel ingeprezen SCREAM.

Toegegeven, Wes Craven verstaat de kunst van het aan het schrikken maken van zijn publiek beter dan nieuwkomer Jim Gillespie, maar wat mij zo bevalt aan I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER is a) het totale gebrek aan humor en b) de personages. Ze zijn er weer allemaal, hoor: de blonde schoonheidskoningin, haar jaloerse zuster, de studentikoze brunette, de stoere jongens, de nerd, het verlegen meisje (de enige vrouw zónder grote borsten; toeval?) en natuurlijk de mysterieuze moordenaar. Maar in tegenstelling tot de meeste andere slasher movies, en zelfs SCREAM, dienen ze hier niet uitsluitend en alleen voor het opvoeren van de body count. Sterker nog, de vier hoofdpersonen uit I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER maken zelfs een voor dit genre opmerkelijke karakterontwikkeling door. Van zorgeloze tieners veranderen ze alras in door wroeging gekwelde adolescenten, wier rooskleurige toekomstverwachtingen volkomen aan diggelen gaan.

De film begint voorspelbaar: tijdens de jaarlijkse 4 juli-viering in het vissersdorp Southport, North Carolina, wordt de fraaie Helen (Gellar, dè scream queen van dit moment; zij speelt Buffy, the Vampire Slayer in de gelijknamige tv-serie en is binnenkort ook te zien in SCREAM 2) gekroond tot ‘Croaker Queen’. Samen met haar vriendje Barry (Philippe), haar beste vriendin Julie (Love Hewitt) en háár vriendje, Ray (Prinze jr.), gaat ze naar het strand om dit op gepaste wijze (drank en sex, dus) te vieren. Op de terugweg rijdt het viertal per ongeluk een onbekende van de sokken. In paniek – hun carrières staan op het spel! – wordt het lichaam gedumpt. Het slachtoffer blijkt echter toch niet helemáál dood te zijn, en wordt dan maar een handje geholpen. De vier zweren dat ze over het voorval nooit een woord zullen loslaten. Vervolgens vertrekken Helen en Ray naar New York, en Barry en Julie naar Boston.

Eén moeizaam verlopen studiejaar later keert Julie terug naar Southport. Helen, Ray en Barry zijn ook teruggekeerd en blijken hun ambities inmiddels al te hebben laten varen. Wèg American Dreams, en alsof dat nog niet erg genoeg is ontvangen ze alle vier anonieme briefjes met de veelzeggende tekst ‘I know what you did last summer’. Niet veel later begint een omineuze, in regencape en zuidwester gehulde figuur dood en verderf te zaaien met een ijshaak. Wie is die moordenaar, en wiens of wier dood probeert hij of zij eigenlijk te wreken?

Daarover gaat driekwart van I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER en het moet gezegd, dat schrijver Williamson niet alleen de slashers van begin jaren ’80 op zijn duimpje kent, maar ook de Britse psycho-thrillers van de jaren ’60 (TASTE OF FEAR, MANIAC, PARANOIAC) en de Italiaanse giallo’s van de jaren ’70. En regisseur Gillespie heeft goed gekeken naar de films van Mario Bava en Dario Argento, getuige de barokke enscenering van de diverse moordpartijen. Net als in SCREAM nodigt de whodunit-plot van I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER de kijker voortdurend uit om sneller te denken dan de hoofdpersonen, hetgeen de amusementswaarde ontegenzeggelijk verhoogt. Aan een discussie over de vraag of deze film beter is dan SCREAM begin ik niet, maar aan eenieder die Craven’s film eigenlijk toch wel een beetje vond tegenvallen kan ik I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER van harte aanbevelen als alternatief. .

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #34, maart/april 1998.

I Know What You Did Last Summer
    101 minuten