Fire In The Sky(1993)

In november 1975, nabij het gehucht Snowflake (Arizona), is een groep van zes houthakkers getuige van de landing van een UFO. Eén van hen, Travis Walton (Sweeney), wordt onder vreemde omstandigheden door de UFO ontvoerd en later in bijna cataleptische staat bij een afgelegen benzinestation teruggevonden.

Een speciale agent, Frank Watters (Garner), wordt door Washington naar Arizona gestuurd om de ware toedracht van zaken te achterhalen. Watter slaagt er niet in een enigermate bevredigend rapport op te stellen.

Het sleutelwoord hier is ‘ware toedracht’. Lieberman laat geen gelegenheid onbenut om te benadrukken dat zijn film op ware gebeurtenissen is gebaseerd (de Snowflake Sighting was een geruchtmakende zaak in 1975/76 en werd in allerhande UFO-publicaties opgenomen; bovendien schreef het slachtoffer zelf er een – onleesbaar – boek over). Maar wat is de verblijdende betekenis van het begrip ‘waarheidsgehalte’ als een ontvoering door aliens in een UFO per definitie buiten het menselijke ervaringsgebied valt en derhalve aan iedere vorm van verificatie ontsnapt? Wat betekent ‘waarheidsgetrouw’ in een context, die zich aan formulering onttrekt omdat een toereikende vocabulaire voor een dergelijke ervaring nog moet worden uitgevonden? Met uitzondering van een meesterlijke en werkelijk angstaanjagende sequentie aan boord van de UFO, is er in de film op de buitenaardse gebeurtenis zèlf geen enkele reflectie.

Het incident zit diep verstopt onder een in veel Amerikanen aanwezige xenofobische karaktertrek (om met Jim Garrison in JFK te spreken: ‘What an American doesn’t understand, he mistrusts. What he mistrusts, he wants to kill’). En dus lopen er in FIRE IN THE SKY veel norse mannen met shotguns rond en ook Watters beschouwt de zaak in de eerste plaats als een misdrijf. Deze ogenblikkelijke bereidheid om een welhaast celestiale aangelegenheid tot z’n laagste denominator te herleiden, werpt donkere schaduwen over een eventueel toekomstige close encounter of the third kind tussen mens en alien: deze zal niet in vredelievende termen verlopen. Een deflatoire bijkomstigheid van FIRE IN THE SKY is bovendien dat leven en werken in een achterlijk gat als Snowflake, Arizona, aanzienlijk traumatischer lijkt dan welk opzienbarend UFO-incident ook!

Samen met andere op feiten gebaseerde films (HANGAR 18, THUNDER IN AN EASTERN SKY, THE MESSAGE, TRANSFORMATION, COMMUNION) vormt FIRE IN THE SKY een nieuw SF-subgenre dat serieuze, goedbedoelende films voortbrengt, maar vooralsnog niet kan verhullen dat er aan volmaakt fictieve UFO-avonturen aanmerkelijk meer plezier valt te beleven.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #10, december 1993.

© Erique J Rebel
1 december 1993