Truth or Dare(2018)

Er is niets vernieuwends aan TRUTH OR DARE. Alhoewel… misschien toch iets: waar veel recente horrorfilms zich laten inspireren door de jaren tachtig, neemt de nieuwste Blumhouse-productie juist een voorschotje op de jarennegentignostalgie die waarschijnlijk spoedig zal toeslaan.

De film speelt zich weliswaar af in het heden, maar laat zich bekijken als een typische horrorfilm met een gimmick, zoals ze twee decennia geleden volop werden gemaakt. En dus is het turven geblazen: hoeveel bekende jarennegentigfilms kun jij noemen waarbij TRUTH OR DARE leentjebuur speelt? Ondergetekende werd in ieder geval meermaals herinnerd aan FINAL DESTINATION, THE RING, I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER en zowaar ook JUMANJI. Die laatste is zelfs vrij prominent aanwezig in deze mengelmoes: ook hier hebben we te maken met een bovennatuurlijk getint spel dat zijn deelnemers niet zomaar toestaat iets leukers te gaan doen met hun tijd.

Dat spel is uiteraard Truth or Dare?, waarvan de Nederlandse variant (Doen, durven of waarheid) uw recensent van dienst nooit heeft kunnen overtuigen dat het nou echt sfeerverhogend zou zijn. Maar ach, in een horrorfilm kan dat misschien wel juist als een aanwinst worden beschouwd. Nadat een stel jongeren tijdens spring break in Mexico (ook al is iets te duidelijk zichtbaar dat de productie nooit verder is gekomen dan Californië) door een onbekende leeftijdgenoot is verleid het spelletje te spelen, komt het gezelschap er bij thuiskomst achter nog niet klaar te zijn. Het spel vereist dat iedereen blijft spelen en confronteert elke deelnemer op een kwetsbaar moment met de vraag wat de voorkeur geniet: de waarheid vertellen of een uitdaging aangaan? Weigering van de uitdaging of het verdraaien van de waarheid heeft een Willem Dafoe-grijns en een nare dood tot gevolg.

Vanwege lijken in de kast voelt aanvankelijk niemand er iets voor de waarheid te vertellen, maar men draait snel genoeg bij wanneer de uitdagingen steeds riskanter worden. Voor één groepsgenoot resulteert dat in een moment van catharsis: uit de kast komen voor zijn homofobe vader. Het confronterende gesprek zelf krijgen we jammer genoeg niet te zien, maar de nasleep ervan is opvallend subtiel gedaan. Dat kan helaas niet gezegd worden van het enige personage dat in deze kwestie geen eieren voor haar geld kiest. De overdreven altruïstische Olivia (een YouTube-vlogger die blijkbaar nog niet heeft geleerd horizontaal te filmen) draagt een geheim met zich mee dat volgens haar zó verschrikkelijk is dat het nooit mag worden verteld. De film is echter niet bepaald zuinig met hints, dus tegen de tijd dat haar kaarten eindelijk op tafel komen, zullen maar weinig kijkers verrast worden door wat ze te melden heeft.

Hoewel de centrale gimmick zorgt voor een aantal amusante scènes, schiet TRUTH OR DARE tekort door nooit echt spannend of creatief te worden. Daarnaast zijn er toonmatig wat missers (een door het spel opgedrongen portie seks wordt zowaar als romantisch in beeld gebracht) en stuit de film verhaaltechnisch op de moeilijkheid dat het centraal staande spel geen einde heeft. Aldus moet het slinkende groepje deelnemers tussen de uitdagingen en onthullingen door een mysterie ontrafelen, wat ze weliswaar van hot naar her leidt, maar niet bepaald naar onbekend terrein binnen het horrorgenre. Zelfs wanneer een aardig einde in zicht lijkt, wordt spijtig genoeg gekozen voor een alternatief slot dat de deur openzet voor mogelijke vervolgdelen. De waarheid hoeven we uiteraard niet te verwachten van een doordeweekse horrorfilm, maar zouden we met een titel als deze niet op een beetje meer durf mogen rekenen?

Distributie: Universal. Release NL: 3 mei 2018, BE: 13 juni 2018. Copyright: Thierry Verhoeven. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 3 mei 2018.

Truth or Dare
    100 minuten