IFFR

Top Knot Detective(2017)

IFFR | Australische nepdocumentaire TOP KNOT DETECTIVE gaat over een campy tv-serie met Samoerais die een cultus aanzwengelde. Als een korte sketch was het misschien nog leuk geweest, maar na anderhalf uur is de lol er echt af.

Nog nooit van TOP KNOT DETECTIVE gehoord? Tijdens een fanconventie in Australië zien we allerlei enthousiaste cosplayers praten over deze bizarre serie waarin een Samoeraidetective een bloederig spoor achterlaat door Japan.

De serie blijkt het geesteskind van Takashi Takamoto te zijn, die ook de hoofdrol speelt. Voor de grote Sutafu-maatschappij moest hij in de jaren negentig een tv-programma maken voor een zo groot mogelijk publiek. Het van de pot gerukte resultaat zit daarom vol met behendige ninja’s, lange dansscènes, blote borsten en gevaarlijke wilde dieren zoals…een gans. Dat alles samengebracht in een chaotische montage van beelden waarin de zoomlens vrij spel heeft.

Uit de nepdocu blijkt dat Takamoto geen makkelijke man is. Een fan noemt hem de Japanse Ed Wood. Net zoals de slechtste regisseur aller tijden drijft hij met zijn artistieke visie zijn tegenspelers en producenten tot wanhoop. Zo is de slechterik in de serie ook in het echte leven de rivaal van Takamoto. Die dynamiek zorgt voor een subplot over de mysterieuze moord op het hoofd van Sutafu. Wie zou dat toch gedaan hebben?

Peter Jacksons FORGOTTEN SILVER moet ongetwijfeld een voorbeeld zijn geweest voor regisseursduo Aaron McCann en Dominic Pearce. Daarin toont Jackson het absurde leven van een vergeten Nieuw-Zeelandse filmmaker die een pionier bleek te zijn. Andere referenties zijn de echte documentaires over genrecinema van Australiërs Mark Hartley en Andrew Leavold. Hartley maakte de vermakelijke en stiekem ook best leerzame docu’s MACHETE MAIDENS UNLEASHED! en ELECTRIC BOOGALOO: THE WILD, UNTOLD STORY OF CANNON FILMS. Leavold ging op het spoor van de kleinste actieheld ooit in zijn THE SEARCH FOR WENG WENG.

Het probleem dat TOP KNOT DETECTIVE plaagt is dat het al gauw te melig wordt. Een grapje over de opzichtige product placement die Sutafu in de serie plaatst is al mager, en dan blijven ze het idee ook nog tot vervelens toe gebruiken. De montage en de stijl zijn dan misschien wel liefdevol afgekeken van originele samoeraiseries en -films, als trucje irriteert het toch ook al snel. Verder is de levensloop van Takamoto zo krankzinnig dat je haast gaat vermoeden dat een kind van twaalf het verhaal bedacht heeft, alle overdreven incidenten en leuk bedoelde conflicten ten spijt. Het eindresultaat houdt je nooit lang geboeid.

Het grootste manco wordt duidelijk als je de film tegenover echte documentaires zet. Hoe gek en over the top ze het verhaal ook presenteren, het zal nooit gekker en vreemder zijn dan de werkelijkheid. Zie bijvoorbeeld het ongelofelijke echte verhaal van WENG WENG of de cultus rondom TROLL 2 die wordt onderzocht in BEST WORST MOVIE. In vergelijking met de buitensporige fictie van TOP KNOT DETECTIVE is de werkelijkheid vreemder en vooral ook grappiger.

TOP KNOT DETECTIVE is op 1, 2 en 3 februari te zien op het International Film Festival Rotterdam. Copyright. George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 januari 2018.

© George Vermij
25 januari 2018
    Top Knot Detective