Justice League(2017)

Terwijl Marvel na twintig films ruim zestig personages optrommelt voor AVENGERS: INFINITY WAR (2018), is DC nu toe aan hun eerste grote teamwedstrijd: JUSTICE LEAGUE.

Vorig jaar zagen we in BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE: (Zack Snyder, 2016) hoe Batman (Ben Affleck) en Superman (Henry Cavill) met elkaar op de vuist gingen en daarna vriendjes werden vanwege de overeenkomende naam van hun moeke. Samen met Wonder Woman (Gal Gadot) vochten ze tegen het brullende monster Doomsday, waarbij Superman om het leven kwam. JUSTICE LEAGUE pakt de draad daar op, want er is een nieuwe dreiging: superschurk Steppenwolf heeft zijn zinnen gezet op drie machtige kubussen. Genoeg reden voor Batman en Wonder Woman om een team samen te stellen met Flash (Ezra Miller), Aquaman (Jason Momoa) en Cyborg (Ray Fisher), personages die we enkel kennen van die geforceerde cameos in BATMAN V SUPERMAN. Met als gevolg dat we de eerste akte van JUSTICE LEAGUE heen en weer hoppen om deze personages iets beter te leren kennen.

Om meteen maar positief te beginnen; ondanks dat gezigzag aan het begin is JUSTICE LEAGUE meer gestroomlijnd dan zijn propvolle voorganger. JUSTICE LEAGUE is met zijn 120 minuten voor een hedendaagse superheldenfilm zelfs kort. Naar verluidt is Joss Whedon hier verantwoordelijk voor, hij knipte zo’n 50 minuten uit de film. Dit komt de flow ten goede, maar sommige personages komen er wel bekaaid vanaf; zo moet onder meer J.K. Simmons als James Gordon het doen met een veredelde cameo. Wie echter dacht dat met de komst van Whedon ook de toon anders zou worden heeft het mis; JUSTICE LEAGUE bevat nog steeds diezelfde zwaarmoedige toon. Als er niet in de regen of donkere tunnels wordt geknokt, brengen personages fronsend teksten ten gehore over macht of samenwerking. Enkel Flash krijgt steeds een interruptiemicrofoon om tussen alle ernst door een one-liner uit te spuwen, maar al zijn grappen zijn vooral pijnlijk.

Sowieso tillen deze nieuwe leden van het superheldenteam de film niet bepaald naar een hoger niveau. Flash is vooral vervelend, Cyborg is een zuurpruim en Aquaman heeft potentie maar krijgt bar weinig te doen. Telkens als hij door de lucht vliegt met zijn drietand om een inwisselbaar schurkenhulpje af te maken vraag je je af wat nu in hemelsnaam zijn superkracht is. Wonder Woman en Superman – die halverwege de film terugkeert – blijven na drie films nog steeds vlakke en slaapverwekkende figuren, waarmee Batman wederom het enige echt boeiende personage is. Een onbenullig onderonsje tussen hem en zijn butler Alfred levert moeiteloos de beste scènes op, waardoor je hoopt dat een film met enkel Ben Affleck en Jeremy Irons ooit van de grond komt.

Meer is niet beter, dat bewijst ook de derde akte, waar traditiegetrouw elke film uit de DC Extended Universe volledig van het padje afgaat. Ook in JUSTICE LEAGUE gaan bij de grote climax niet alleen alle remmen, maar ook het stuur los, resulterend in een chaotisch – en volkomen oninteressant – gevecht met een hoop poeha. De enorm inwisselbare schurk Steppenwolf slaat wat in het wilde weg met zijn bijl, zijn talloze hulpjes vliegen als insecten rond, Cyborg moet iets doen met de magische kubussen en dan is er nog één of ander goedje dat achter onschuldige bewoners aangaat. JUSTICE LEAGUE mag dan 120 minuten duren, gedurende dit bombastische eindgevecht voelt de film alsnog drie uur. Alfred vat de film perfect samen als hij zucht: ‘Ik mis de tijd waarin onze grootste zorg exploderende neppinguïns waren’. Wij ook, Alfred.

Distributeur: Warner Bros. Release: 15 november 2017. Copyright: Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 16 november 2017.

© Jasper ten Hoor
16 november 2017