Thor: Ragnarok(2017)

THOR: RAGNAROK verbrandt alles van de eerste twee THOR-films en doet de Noorse God herrijzen uit de as. Drie keer is scheepsrecht: Thor heeft eindelijk zijn eigen plek ingenomen in het Marvel-universum.

In deze derde aflevering van de THOR-franchise verliest Thor (Chris Hemsworth) zijn hamer. Hela, de Godin van de Dood (Cate Blanchett), knijpt het ding kapot alsof het van glas is gemaakt. De Noorse God van de Donder schiet tijdens een gevecht uit de baan van de regenboogbrug van de Bifrost en belandt op een planeet aan de andere kant van het universum, terwijl Asgard wordt aangevallen door Hela.

Niemand leek echt raad te weten met Thor. De Noorse God kan erg campy overkomen: zijn pak lijkt wel op het Halloweenkostuum van een klein kind, met die enorme rode cape. En een hamer is nu ook niet het meest elegante wapen. Kenneth Branagh maakte een soort Shakespeareaans verhaal van de eerste film, maar Thor zelf leek geen echte identiteit te krijgen. Ja, hij was een arrogante kwast die oorlog uitlokte met bondgenoten omdat ze iets gejat hadden en ja, aan het eind van de film was hij nederig geworden, zoals zijn vader Odin (Anthony Hopkins) het wilde. Maar toch was niet heel duidelijk: wie is Thor? Is hij grappig? Is hij lief? Is er meer aan hem te beleven dan alleen zijn goddelijke (pun intended) naakte bovenlijf? THOR: THE DARK WORLD was al helemaal niks. Hoewel er wat grappige momenten in zaten, was de hele film wel erg grijs en triest. De film paste perfect in de trend van ‘donkerder is beter’, waar DC en Zack Snyder zo van houden. En Thor leerden we nog steeds niet beter kennen. Zoals Hedwig van Driel destijds schreef: “Laten we eerlijk zijn: Thor leent zich prima voor liefdevolle pans langs zijn ontblote torso, en met die hamer weet hij ook wel raad, maar hij heeft nou niet bepaald last van diepzinnige gedachten of intern conflict.”

Taika Waititi weet duidelijk wel raad met Thor. De kracht van THOR: RAGNAROK zit ‘m vooral in het feit dat de Nieuw-Zeelandse regisseur gebruik maakt van de persoonlijkheden van de acteurs. Chris Hemsworth heeft een goed gevoel voor komische timing, dat hebben we gezien in GHOSTBUSTERS. De regisseur laat hem dus ook gewoon echt grappig zijn in deze film. Ook de chemie tussen Hemsworths Thor en Tom Hiddlestons Loki wordt gretig benut. Jeff Goldblum kan gewoon zijn maffe zelf zijn als de Grandmaster. Het is dan ook niet verrassend om te horen in dit interview dat Waititi zijn acteurs veel liet improviseren. Dat geeft de film en Thor zelf veel meer authenticiteit, hoewel het uiteindelijk natuurlijk wel over vreemde buitenaardse planeten en mythologische monsters gaat.

Hoewel THOR: RAGNAROK eigenlijk helemaal niet op Waititi’s eerdere werk lijkt, zoals WHAT WE DO IN THE SHADOWS of THE HUNT FOR THE WILDERPEOPLE, is toch goed te merken dat dit zijn werk is. Humor voert de boventoon, maar de dramatische en emotionele kant van het verhaal wordt niet uit het oog verloren. De film verlaagt zijn moordende tempo af en toe voor een mooi moment met Odin of Heimdall (Idris Elba). Toegegeven, THOR: RAGNAROK heeft niet het hart van de eerste en tweede GUARDIANS OF THE GALAXY, niet het menselijke van IRON MAN 3, noch de morele en filosofische diepgang van CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER of CAPTAIN AMERICA: CIVIL WAR, maar wel veel meer diepgang dan de voorgaande THOR-afleveringen.

Het lijkt erop dat Marvel heeft begrepen hoe waardevol het is om je regisseurs input te laten geven. Zoals Anthony en Joe Russo hun stempel op CAPTAIN AMERICA konden drukken en James Gunn lekker met zijn GUARDIANS OF THE GALAXY mocht spelen, zo liet Marvel Waititi gewoon z’n gang gaan met de God of Thunder. En aan de trailers van BLACK PANTHER te zien heeft ook die film een geheel eigen stijl. De film representeert daarom meer dan alleen een nieuwe fase voor Thor, het is een nieuwe fase voor het hele Marvel-universum. De grijstonen ten tijde van THOR: THE DARK WORLD en CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER lijken voorgoed verleden tijd: in RAGNAROK zijn alle kleuren van de regenboog te vinden. Marvel heeft met deze film aangetoond de moed te hebben om een mafkees met hun waardevolle materiaal aan de haal te laten gaan.

RAGNAROK verwoest alles wat Thor was en bouwt zorgvuldig een nieuwe versie van de God op. Een God die eindelijk tot z’n recht komt, zónder hamer (en het moment waarop dat duidelijk wordt, levert ook gelijk één van de meest badass shots ooit op). Het resultaat is een wilde, rijkgekleurde, hilarische film. De moedigste en grappigste van Marvel tot nu toe. Hoewel Doctor Strange zich maar kort vertoont in RAGNAROK, zeg ik nu al: laat Waititi alsjeblieft de volgende DOCTOR STRANGE-film maken. Als hij dit al kan met Thor, kan ik niet wachten op te zien wat hij kan doen met materiaal dat van zichzelf al bizar is.

Distributeur: Disney. Release NL: 26 oktober, BE: 25 oktober 2017. Copyright: Carlijn Kruidhof. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 26 oktober 2017.

© Carlijn Kruidhof
26 oktober 2017