Annabelle: Creation(2017)

Met een opbrengst van 250 miljoen dollar was ANNABELLE, de spin-off van THE CONJURING, een flinke hit. Omdat Hollywood goed is in uitmelken én ‘cinematic universes’ helemaal hip zijn, krijgt prequel ANNABELLE: CREATION de ondertitel ’the next chapter in THE CONJURING universe’.

Volgende projecten THE NUN en THE CROOKED MAN, de eigen films van de demonen uit THE CONJURING 2, staan ook al in de steigers, en eerstgenoemde krijgt ook een duidelijke verwijzing in ANNABELLE: CREATION. Maar zitten we wel te wachten op al die aftreksels?

In CREATION besluiten een poppenmaker en zijn vrouw jaren na de tragische dood van hun dochtertje hun huis open te stellen voor weeskinderen. Een groep weesmeisjes en een non nemen hun intrek in het huis, maar als één van de meisjes stuit op de pop Annabelle gebeuren er al snel akelige dingen. ‘In this house I feel a different kind of presence… an evil presence…’

Net als bij OUIJA: ORIGIN OF EVIL is ANNABELLE: CREATION een prequel op een succesvolle film die minder goede kritieken kreeg. Het lijkt een interessante nieuwe trend: vervang de regisseur van je matige, maar succesvolle eerste deel door een betere regisseur. Bij OUIJA werd Stiles White vervangen door aanstormend talent Mike Flanagan. Bij ANNABELE: CREATION mag David F. Sandberg de plek van John R. Leonetti innemen. Sandberg timmerde jarenlang aan de weg als maker van korte horrorfilms, totdat hij de mogelijkheid kreeg van zijn filmpje LIGHTS OUT een – overigens erg geslaagde – lange versie te maken. Daarop volgde de regieklus van ANNEBELLE: CREATION…. overigens mét het jonge hoofdrolspeelstertje van die tweede OUIJA.

Dat Sandberg vooral ervaring heeft met die korte films komt in ANNABELLE: CREATION goed naar voren. De film voelt soms vooral als een aaneenschakeling van korte films, die op zichzelf erg geslaagd zijn: een meisje dat op de vloer voetstappen vindt die naar haar bed leiden, of een ander die opgesloten zit in een schuur waar alle lichten een voor een uitgaan… Helaas ontbreekt de samenhang nog weleens. Het op zich simpele verhaal wordt steeds verwarrender als er verschillende spoken en demonen lijken rond te lopen, die Annabelle, die toch de popster van de film zou moeten zijn, reduceren tot een figurant. En doordat er nogal wat personages rondlopen, die allemaal hun eigen momentje meekrijgen, leren we niemand van hen écht kennen, wat het ook moeilijker maakt om om ze te geven.

Dit alles klinkt misschien negatief, maar ANNABELE: CREATION is in veel opzichten toch een verbetering ten opzichte van het eerste deel: mooie set designs, sterk acteerwerk van de veelal piepjonge cast en Sandberg komt met een hoop slimme vondsten op de p(r)oppen. Effectief is het zeker, maar heel vernieuwend is het allemaal niet. Let wel nog even op de subtiele verwijzing naar de ‘echte’ Annabelle.

Di: Warner Bros. Release NL: 10 augustus 2017. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 10 augustus 2017.

10 augustus 2017
    Annabelle: Creation