Dragon: The Bruce Lee Story(2006)

Films over leven en werken van Kung Fu-ster Bruce Lee zijn er zat, zoals de lezer van Schokkend Nieuws inmiddels weet. Er zijn er zelfs meer dan we dachten; zie de nieuwsrubriek van dit nummer. Wel uniek is dat zo’n biopic recentelijk onder de vlag van een Hollywood major (Universal) gemaakt kon worden.

Oosterse vechtsporten doen het weliswaar goed op video, in de bioscoop zie je nog maar zelden een sierlijk geplaatste trap in het middenrif, laat staan dat de held zijn tegenstander per ‘vliegende schaar’ tegen de grond werkt. Of DRAGON dat onrecht teniet zal doen is de vraag, maar afgezien daarvan hadden Bruce en zijn weduwe Linda zich geen fraaier eerbetoon kunnen wensen.

Het verhaal van de film begint natuurlijk in Hong Kong, waar de jonge Lee (Scott Lee) meteen een pracht van een aanvaring heeft met een stel dronken Engelse matrozen. In een adembenemend gechoreografeerd Kung Fu-ballet worden de tegenstanders vakkundig omgekegeld, waarna de voortvluchtige Lee met geld van zijn vader de boot naar Amerika neemt. Van bordenwasser werkt hij zich via een studie filosofie op tot sportschool-eigenaar, onderweg het leukste meisje van de klas (Holly) aan de haak slaand.

Uiteraard blijven incidentele oprispingen van racisme de Oosterling niet bespaard, maar Lee slaat zich opgewekt door de problemen heen. Regisseur Cohen heeft alle gebeurtenissen bovendien zo gecomprimeerd dat iedere regenbuitje onmiddellijk wordt gevolgd door overvloedige zonneschijn. Kort nadat hij de hoofdrol in de tv-serie Kung Fu is misgelopen, krijgt Lee de hoofdrol aangeboden in de Hong Kong-produktie THE BIG BOSS (a.k.a. FISTS OF FURY, 1971). En nog geen twee minuten later staat er al weer een producent op de stoep om hem voor ENTER THE DRAGON uit te nodigen.

Zelfs een zich in hallucinaties aandienende inner demon, een van top tot teen geharnaste samoerai-krijger, krijgt hij er uiteindelijk met een eenvoudige wurggreep onder. Die laatste scène, waarbij Lee gebruik maakt van een zogenaamde nunchaku (vechtstokje), leidde in Engeland overigens tot het volkomen bespottelijke verbod van de film in zijn geheel. Het einde is, zoals wij allen weten droef: Lee raakte op 32-jarige leeftijd in een coma en stierf drie weken voor de première van ENTER THE DRAGON.

Het pleit voor de filmmakers dat ze dat gegeven niet tot de laatste traan uitpersen. Of in DRAGON de feiten geweld worden aangedaan moeten de kenners maar beoordelen; ik heb me er uitstekend mee vermaakt. De opgeruimde toon, de vlekkeloze uitvoering en de aanstekelijke vitaliteit van Jason Scott Lee maken DRAGON ook bij een uitstek tot een film met een bereik vér buiten de kring van Lee-adepten. Warm aanbevolen.

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #8, augustus 1993.

1 augustus 1993
    Dragon Tiger Gate