Antibirth(2016)

Het is een raadsel hoe prima actrices in ANTIBIRTH terecht zijn gekomen. Vrijwillig of uit geldnood? Natasha Lyonne en Chloë Sevigny spelen de hoofdrollen, maar lijken zich zelf ook af te vragen wat ze hier doen.

Lyonne (ORANGE IS THE NEW BLACK) speelt Lou, een partygirl pur sang. Ze neemt drank en drugs in overvloed en samen met haar beste vriendin Sadie (gespeeld door Sevigny, die we vooral kennen uit AMERICAN HORROR STORY) heeft ze de leukste avondjes. Als ze zich na een van deze feestjes niets meer kan herinneren en ook nog zwanger blijkt te zijn, gaan er bij Lou toch alarmbellen af. Wat ze namelijk wel zeker weet, is dat ze geen seks heeft gehad. Beetje bij beetje wordt duidelijk dat Lou slachtoffer is geworden van een drugsexperiment met verregaande gevolgen.

Het verhaal rammelt aan alle kanten. De grote lijn is duidelijk, maar er blijven toch veel vragen onbeantwoord. Zo heeft Lou als ze op een ochtend wakker wordt een gigantische blaar onder haar voet, maar het wordt niet duidelijk hoe ze hier aan komt. Is dit een drugs gerelateerd zwangerschapssymptoon of is ze een heel eind gaan wandelen zonder dat de kijker dat weet? En dan hebben we nog Lorna (Meg Tilly) die vanuit het niets aanbiedt om Lou te helpen zonder hierbij haar beweegredenen te verklaren. Dat ze Lou gevonden heeft via een psychedelisch litteken in de atmosfeer moeten we ook maar voor lief nemen.

Regisseur Danny Perez lijkt het niets te kunnen schelen. Een mix van rare scènes, zoals tv-infomercials en dansende mannen in een soort van apenpakken, zorgt er voor dat je liever even anderhalf uur gaat poetsen in plaats van deze film uit te zitten. Het wordt nooit spannend of eng en de karige hoeveelheid gore die erin zit, kan je ook thuis in je doucheputje vinden. Perez heeft voor ANTIBIRTH vooral muziekvideo’s en een visueel album (ODDSAC) gemaakt en heeft een voorliefde voor mensen in dansende dierenpakken en andere eigenaardigheden. Maar wat hij er nu mee wil bereiken in deze productie is niet duidelijk. Verwarring? Frustratie? Verbijstering? Als dat zijn doel was, dan is hij daarin zeker geslaagd.

Hoewel er dus wat bekende namen aan dit project verbonden zijn, blijkt dat geen garantie voor succes te zijn. Sevigny doet haar best, maar is eigenlijk te weinig in beeld om er echt iets van te kunnen maken. Lyonne daarentegen is constant in beeld en dan het liefst in elk shot met óf drank óf drugs óf een sigaret in haar mond. Dat zij door de hele film waggelt om dronken of stoned over te komen, helpt ook niet. Lyonne legt het er te dik bovenop en het werkt gewoon niet.

Wat wel werkt, is het vriendje van Sadie: Gabriel. Hij wordt gespeeld door Mark Webber (GREEN ROOM) en hij doet het nog het beste van iedereen. Nu heeft hij weinig tekst, maar je gelooft meteen dat hij een dealer/pooier zou kunnen zijn. Geef die man een andere rol in een betere film als het even kan.

Je hebt slechte horrorfilms en je hebt slechte horrorfilms. En ANTIBIRTH valt onder de categorie hele slechte horrorfilms. Eén schedel, maar alleen vanwege Gabriel.

Distributeur: Just Media Group (NL, BE 11 juli). Copyright: Karlijn van Boxtel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 24 juli 2017.

© Karlijn van Boxtel