The Curse of Downers Grove(2015)

Op het slaperige stadje Downers Grove rust een vloek. Ieder jaar sterft er een scholier van de plaatselijke high school, vlak voor de dag dat hij of zij afstudeert. Een heerlijk uitgangspunt voor wat een fijne rip-off van FINAL DESTINATION en URBAN LEGEND had kunnen zijn. Maar zo’n feest is de kijker helaas niet gegund.

Behalve in de eerste minuten en de laatste seconden staat de film namelijk hoegenaamd niet stil bij de vloek. In plaats daarvan volgen we de serieuzige senior Chrissie (Bella Heathcote) en haar ietwat losbandige vriendin Tracy (Penelope Mitchell). Ze komen terecht op een dorm-feestje, waar Chrissie wordt aangerand door de gevierde quarterback Chuck (Kevin Zegers). Chrissie’s verdedigingsmove zet de verdere sportcarrière van Chuck op losse schroeven. Wat volgt is in feite een rechttoe rechtaan thriller. Chuck wordt hoe langer hoe wraakzuchtiger en Chrissie is genoodzaakt tot steeds extremere verdedigingstactieken over te gaan.

Wat compleet ontbreekt in de film is een bovennatuurlijk element. Toegegeven, Chrissie heeft af en toe nachtmerrie-achtige visioenen, compleet met een sinistere Indiaan (die vloek moet ergens vandaan komen), maar op het verloop van het verhaal hebben die geen enkele invloed. De finale komt bovendien ook nog eens compleet uit de lucht vallen. Het script is nota bene van de hand van Bret Easton Ellis, die zich baseerde op een roman van Michael Hornburg.

De film lag alweer even op de plank – ‘Class of 2014’ zien we op de hoes. Misschien heeft de marketingafdeling zich er geruime tijd het hoofd over gebroken hoe dit onsamenhangende werkje het best te verkopen. En wie weet vindt de film best een publiek, want de premisse blijft nou eenmaal intrigerend. Maar een mogelijk vervolg, waar het laatste shot hoopvol op hint, lijkt ons onhaalbare kaart. De vloek van Downers Grove heeft haar laatste slachtoffer gemaakt.

Distributeur: Just Entertainment (NL, BE juli). Copyright: Ype Driessen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 17 juli 2017.

© Ype Driessen
17 juli 2017