Wonder Woman(2017)

Er rust een zware last op de schouders van Wonder Woman, als de langverwachte eerste superheldin met haar eigen film in de huidige superheldengolf. Gelukkig blijken die schouders heel wat aan te kunnen.

Mocht je je ondanks de recensies hebben gewaagd aan BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE, heb je al een glimp opgevangen van Diana Prince, inclusief haar superheldengedaante. Ze was in die film de enige held die er een beetje zin in leek te hebben, en was – met haar badass elektrische-gitaartune – een lichtpunt in de drab die haar omgaf.

Die film is ook de reden voor de nodeloze raamvertelling waar WONDER WOMAN mee opent. Gelukkig duurt het niet lang voordat we terugflitsen naar de jeugd van Diana op het paradijselijke eiland Themyscira. Daar wacht ons direct een eerste prettige verrassing, want er is kleur! Het glitterende blauw van de zee, het glooiende groen van de heuvels: daaraan kan je als eerste zien dat er iemand anders dan Zack Snyder (of David Ayer) aan het roer staat. Er zijn ook hele hordes afgetrainde Amazones. Diana – als kind gespeeld door de scènestelende Lilly Aspell – wil ook maar wat graag meevechten. Haar moeder Hypollyta (Connie Nielsen) probeert daar tevergeefs een stokje voor te steken.

Dat ze uiteindelijk zal vechten en als volwassenene (Gal Gadot) zelfs belandt in een wereldoorlog mag niet als spoiler tellen. Opvallend genoeg is het de Eérste Wereldoorlog, en niet de Tweede. Dat terwijl de Tweede – zoals gezien in CAPTAIN AMERICA: THE FIRST AVENGER maar ook bijvoorbeeld RAIDERS OF THE LOST ARK – zich op het eerste gezicht beter leent voor verhalen over (super)helden, omdat de nazi’s zulke handige slechteriken zijn.

De Eerste Wereldoorlog is veel moeilijker te reduceren tot een net zwart-wit conflict. Het is dan ook een beetje apart dat er twee nazi-achtige slechteriken zijn: Duitse generaal Ludendorff (Danny Huston), die zijn naam deelt met een echte Duitse generaal die in de oorlog vocht en later handlanger werd van Hitler, en zijn gifmeesteres/gestoorde wetenschapper Dr. Maru (Elena Anaya). Maar de keuze voor juist déze wereldoorlog blijkt uiteindelijk heel bewust, en een essentieel onderdeel van de ontwikkeling die Diana in de film doormaakt.

Dát WONDER WOMAN een consistente visie toont op de hoofdpersoon, en dat het verhaal hier duidelijk omheen gebouwd is, is één van de redenen dat de film met kop en schouders boven de rest van het zogenaamde DC Extended Universe uitsteekt. De invloed van Zack Snyder is her en der voelbaar: in de vechtscènes is zijn knipperlicht-slo-mo alom aanwezig, en de climax is een orgie van vuur en vernietiging. Maar Patty Jenkins heeft desondanks een levendige, ontroerende, zelfs bij vlagen inspirerende film gemaakt. Er is humor! Er is een uitgebreide, diverse cast! Er is geflirt en gedans en achteraf gezien vloeien de acties van de slechterik heel logisch uit zijn motivatie voort!

Maar WONDER WOMAN verdient het om niet voortdurend met de rest van de films in het DCEU vergeleken te worden. WONDER WOMAN verdient het om los gezien te worden van de bijzondere voortrekkersrol die de film heeft als niet alleen de eerste superheldenfilm met een vrouw in de hoofdrol sinds ELEKTRA (2005), maar ook de enige moderne superheldenfilm die door een vrouw geregisseerd werd op PUNISHER: WAR ZONE (2008) na.

WONDER WOMAN verdient het namelijk om gewoon gezien te worden als wat de film is: een bovengemiddeld goede actiefilm met een dappere held, een love interest om verliefd op te worden (Chris Pine), grappige comic relief (vooral in de vorm van de fantastische Etta Candy (Lucy Davis), maar ook Saïd Taghmaoui draagt als Sameer een steentje bij) en een misschien niet bijster origineel maar wel bevredigend verhaal. Wat wil een mens –van welk geslacht dan ook – nog meer?

Distributie: Warner Brothers (NL: 15 juni, BE: 21 juni). Copyright Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 15-06-2017.

14 juni 2017
    Wonder Woman